De door Erna Wouters gemaakte hoed is genomineerd bij de NS Hoedenwedstrijd

Hoed van oude NS-spullen voor Prinsjesdag

RIDDERKERK - Hoedenmaker Erna Wouters uit Ridderkerk is een van de 13 genomineerde hoedenmakers die mee mag doen aan NS de hoedenwedstrijd ter gelegenheid van Prinsjesdag 2018 in het Centraal Station van Den Haag. Haar van oude NS-materialen gemaakte hoed is tot de derde dinsdag van de september in het station te zien.
Dit jaar start Prinsjesdag al bij aankomst op station Den Haag Centraal. Stationsbezoekers worden op deze dag geheel in stijl ontvangen. Om alvast in de stemming te komen voor Prinsjesdag worden er bijzondere hoeden tentoongesteld: hoeden gemaakt van materialen en stoffen uit oude treinen, oude NS bedrijfskleding en overgebleven gevonden voorwerpen, waarvan het design is geïnspireerd op station Den Haag Centraal. De stationbezoekers mogen stemmen op het mooiste design. Erna Wouters heeft een prachtige hoed gemaakt van allerlei kledingsstukken en stoelbekleding. "De uitdaging voor mij was een unieke creatieve hoed te maken die ook draagbaar moest zijn" aldus de Ridderkerkse. Ze kreeg voor de wedstrijd een doos met oude materialen opgestuurd en het was een verrassing wat erin zat. "Bekleding van treinstellen, kleding van NS personeel en zelfs een paar sokken. Niet echt hoeden materialen dus. Toch heb ik er een hoed van kunnen maken" aldus Erna, die ook plastic en 'rails' in de hoek verwerkte. Ze maakte ook een op de hoed afgestemde tas van dezelfde kleur stoelbekleding en rails als handvat.
De hoed is met de andere inzendingen te zien op Den Haag CS. Er is een kleine kans dat een van de hoogwaardigheidsbekleders op 18 september een van deze hoeden draagt.