'The Idol' bij Filmhuis Ridderkerk

RIDDERKERK - Op vrijdag 28 september vertoont het Filmhuis de film 'The Idol'. Superieur melodrama van de Palestijnse filmmaker Hany Abu-Assad (Paradise Now, Omar) is biopic over het leven van Arab-Idols winnaar Mohammad Assaf. Van zijn zware jeugd in het van de buitenwereld afgesloten Gaza, tot de finale van Arab-Idols op 22 juni 2013 in Egypte. De film is het energiekst in Assafs jeugdjaren, wanneer hij - gedreven door zijn zus Nour (Hiba Attalah, dé ontdekking van de film) - alleen nog maar zingt op bruiloften en partijen. Halverwege springt de film naar 2013 en zien we hoe Assaf (Barhom) de finale van Arab-Idols bereikt en heel Palestina op z'n kop weet te zetten.

Enkele reacties:

"Muziekfilms zijn doorgaans mijn genre niet, maar deze zeer sterke drama gebaseerd op waargebeurde feiten wist mij te bekoren en zelfs te ontroeren. Voor hetgeen de Gazaanse zanger Mohammed Assaf bereikte doe ik toch mijn petje af. Hij boekte een overwinning met politieke en maatschappelijke betekenis."

"Maar, tjonge, wat kwam deze film bij me aan. Het zette me opnieuw aan het denken. Natuurlijk over hoe Palestina afgesloten is van de buitenwereld en de moeilijke leefomstandigheden die dat met zich meebrengt, maar ook in z'n algemeen over de Arabische wereld. Een vehikel als Idols laat bij uitstek zien dat we op deze wereld allemaal nauwelijks verschillen en iedereen het beste van zijn leven wil maken."

Vooraf worden enkele verhalen ter gelegenheid van de Vredesweek voorgelezen. Toegangskaarten van vijf euro zijn verkrijgbaar vanaf 14 dagen voor de voorstelling in de Wereldwinkel, Schoutstraat 17 en 's avonds aan de zaal. Het Filmhuis bevindt zich in Theater het Plein, Gemeentehuis, Koningsplein 1. Aanvang van de film is 19.30 uur. Filmhuis is een initiatief van Gilde Ridderkerk.