Wethouder Volbregt Smit:
Wethouder Volbregt Smit: "Een begroting van de lopende zaken." Foto: Jos Wesdijk

Begroting nog zonder nieuwe investeringen

RIDDERKERK - Ridderkerk heeft een positieve begroting voor 2019 en een gunstig meerjarenperspectief. De nieuwe begroting geeft echter een vertekend beeld. Er moeten nog 'gaten' in worden geschoten met de ambities en wensen van het college, die nog niet financieel vertaald zijn.
"Maar het zal zeker niet leiden tot een stijging van de tarieven" is de stellige overtuiging van wethouder Volbregt Smit (financiën). Hij erkent dat de begroting nu geen goed beeld geeft, maar boven de streep is er nog veel ruimte voor nieuw beleid. De gemeente staat voor 2019 met bijna 800.000 in de plus. Voor de jaren erna is die ruimte 2,5 tot 3 miljoen. Er staat tegenover dat nieuwe grote investeringen nog niet zijn meegenomen.

Lopende zaken
"Het is een begroting van de lopende zaken. We hebben deze begroting moeten opstellen terwijl we nog geen vertaalslag hebben kunnen maken van het collegeprogramma. Dat hopen we in oktober aan de raad te kunnen presenteren. Op basis daarvan zal het komen tot de eerste begrotingswijzigingen" verwacht Smit.
Het college streeft er naar om al bedragen te noemen voor de behandeling van de begroting door de gemeenteraad in november. "Voor zover het dan mogelijk is, willen we in het collegeakkoord ook benoemen wat onze wensen kosten. Maar er zullen ook onderdelen zijn die nog verder uitgewerkt moeten worden" aldus de wethouder.

On hold
Hete hangijzers voor het nieuwe college zijn onder meer de uitwerking van het afvalplan en mogelijke bijstellingen binnen het integraal accommodatieplan. Beide dossiers zijn na de verkiezingen 'on hold' gezet omdat er binnen de nieuwe coalitie verdeeld over wordt gedacht. Ook de voorbereidingen voor de bouw van een nieuwe sporthal aan de P.C. Hooftstraat zijn daarom stilgelegd, maar het geld voor dit project staat nog wel in de begroting. Eveneens is gerekend met de kosten voor nieuwbouw voor het Gemini College, waarvan de locatie nog ter discussie staat.
Het zegt veel over de financiële positie van Ridderkerk dat men ook met het reserveren van gelden voor deze grote projecten nog ruim boven de streep blijft. Er zijn bovendien extra inkomsten omdat recente nieuwbouw zorgt voor uitbreiding van het ozb-areaal. De tarieven van de ozb, afvalstoffenheffing en het rioolrecht stijgen volgend jaar alleen trendmatig. De inflatiecorrectie voor 2019 komt neer op een stijging van 2,3%. De lastenstijging voor huurders en woningeigenaren blijft hiermee onder een tientje per jaar. Vergeleken met omliggende gemeenten heeft Ridderkerk veruit de laagste woonlasten. Het verschil met onder meer Barendrecht en Hendrik-Ido-Ambacht is ruim honderd euro.