Ramona Huizenga en Arine Schot hebben hun draai in de zorg gevonden

Overgestapt naar de zorg

RIDDERKERK - Je kantoorbaan of werk in de horeca achter je laten om aan de slag te gaan in de zorg voor ouderen. Een rol als huiskamerassistente in zorgcentrum Riederborgh trok verschillende dames met soms heel ander werk al over de streep.
"Ik wist niet dat ik het zo leuk zou vinden" vertelt Arine Schot, die de Riederborgh leerde kennen door haar werk in het restaurant van de Gasterij in Ridderkerk-West. Zij kreeg de vraag of ze ook zou voelen voor een rol als gastvrouw in een huiskamer van de pg-afdeling. "Als huiskamerassistente ontlast je de gediplomeerde verzorgenden. In zo'n huiskamer zit je met acht bewoners met verschillende vormen van dementie. Daar probeer je zo goed mogelijk contact mee te houden en activiteiten mee te doen. Ook zorg je voor de koffie en thee en help je bij het ontbijt en de andere maaltijden. Medische handelingen of medicatie hoef je niet te doen, maar je hebt natuurlijk wel een signalerende functie voor als iets niet goed gaat" vertelt Arine.
Inmiddels mag zij zich helpende-verzorgende noemen. Hiervoor volgde Arine een opleiding naast haar werk in de huiskamer. Dezelfde route volgde Ramona Huizenga, die voorheen ook niet dacht aan een baan in de zorg. "Ik heb altijd administratief werk gedaan. De zorg kende ik alleen als mantelzorger. Met die ervaringen ging ik bij de Riederborgh op gesprek en ik wilde het wel een kans geven. Had ik dat maar veel eerder gedaan zeg ik nu achteraf" klinkt het enthousiast.
Ook Ramona heeft het werk in de huiskamer ervaren als een mooie manier op te proeven van werk in de zorg. "Je kunt op een laagdrempelige manier ervaren of deze richting je aanspreekt en je krijgt er al direct veel voor terug. Het is heel dankbaar werk om voor deze mensen iets te kunnen betekenen."
Zo'n carrièreswitch is niet aan leeftijd geboden. Arine en Ramona deelden de schoolbanken tussen dames van 23 tot 60 jaar. "Het thuisfront moet wel achter je staan, want het is wel onregelmatig werk. Zelf krijg je er veel voldoening voor terug."
Voor meer informatie over de functie van huiskamerassistente en opleidingsmogelijkheden kan men contact opnemen met de Riederborgh via: 0180-452500 of hrm@riederborgh.nl.