Koningin Chris met minister Hugo de Jonge en de debatwinnaars

Koningin Chris bezorgd over milieu

RIDDERKERK - De Ridderkerkse Chris Heidstra mocht afgelopen vrijdag in de Ridderzaal háár troonrede voorlezen. Zij werd eerder dit jaar door UNICEF verkozen tot Koningin van de Jeugd en mocht daarom voor de "kleine Prinsjesdag" op de troon in de traditionele opstelling van de Ridderzaal.
De 14-jarige Chris maakte van deze bijzondere gelegenheid gebruik om vooral haar zorgen uit te spreken over het klimaat en het milieu. "Wij als jongeren zijn een van de minste vervuilers en de rekening zal altijd bij ons terechtkomen. En daarom moeten wij nu al betrokken worden bij de oplossingen. Dit is dan ook mijn oproep aan de aanwezige politici: betrek ons jongeren! Wij maken ons zorgen, wij hebben ideeën. het is ons recht. Jullie hebben de verantwoordelijkheid voor onze toekomst" aldus de Ridderkerkse Koningin, die verschillende Kamerleden en aan het debat deelnemende scholieren in haar gehoor had. Na het uitspreken van haar rede nam minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) haar troonrede in ontvangst. Hij heeft belooft om het verhaal van Chris te delen met zijn collega-ministers in de Ministerraad. "Kinderen moeten hun mening kunnen geven, want de meeste plannen die wij maken gaan over kinderen" aldus De Jonge.
Chris vond het een voorrecht om op deze manier over belangrijke kwesties te mogen spreken en ze genoot van het aansluitende debat. "Het ging er soms heftig aan toe. Er is veel gedebatteerd, we hebben oplossingen en obstakels benoemd, maar het allerbelangrijkste is dat wij als jongeren hebben verteld wat wij denken dat er moet gebeuren."
Er werd niet alleen over milieu gesproken. De jonge vorstin stelde ook de marketing voor ongezonde voeding, textielfabrieken met kinderarbeid en het ouderschapsplan voor kinderen van gescheiden ouders aan de orde. "Kinderen vanaf acht jaar moeten ook met dit plan instemmen."