Tiny Bekkers (70)

Waar kennen we jou van?

Ik heb veertig jaar in het onderwijs gewerkt. De eerste vijf jaar als leraar bij De Molenvliet, daarna als directeur bij De Waal en na de fusie als adjunct-directeur bij De Piramide. Daarnaast ben ik 24 jaar voetbalverslaggever bij Radio Ridderkerk geweest. Negen jaar ben ik voorzitter bij Sursum Corda geweest. Ik heb zelf tenortrom gespeeld. Nu doe ik enkel nog vrijwilligerswerk bij de vereniging. Als vrijwilliger ben ik nu alweer vijf jaar actief bij de Oudheidkamer waar ik hoofd educatie ben en onder andere rondleidingen geef. En dan werk ik ook nog als vrijwilliger bij Laurens Heuvelhoek, waar mijn vrouw Ada en ik de dingen doen waar het personeel niet aan toekomt. Zoals iedere maand een inloopontbijt organiseren.

Hoe was het werken in het onderwijs?

Ontzettend leuk. Ik mis de kinderen ook. Het werk op zichzelf niet. Het onderwijs is enorm veranderd. Vroeger had je in een klas van 25 twee kinderen met een gebruiksaanwijzing, tegenwoordig is het precies andersom. Op Facebook ben ik bevriend met zeker vierhonderd mensen, onder wie heel veel oud-leerlingen. Ik feliciteer ze allemaal op hun verjaardag en houd zo ook een beetje bij hoe het met ze gaat.

Hoe is jouw gezinssituatie?

Ada en ik zijn 45 jaar getrouwd. We hebben twee zonen en een dochter, drie schoonkinderen en zeven kleinkinderen.

Wat is je mooiste jeugdherinnering?

Toen ik tien jaar was mocht ik solo zingen in de kerk bij de Kerstnachtmis. Ik weet nog dat ik het ontzettend spannend, maar ook heel leuk vond. Er zaten tussen de vijfhonderd en zeshonderd mensen in de kerk.

Waar word je gelukkig van?

Leuke dingen doen met het gezin.

Waar ben je verdrietig om geweest?

Ons vierde kind is overleden net voor de bevalling. Ook ben ik op een vervelende manier gestopt bij de radio.

Welke toekomstdromen heb je nog?

Ik beloofde mijn oudste kleinkind jaren geleden dat ik haar na haar eindexamen mee zou nemen naar New York. Over twee jaar is het zover, dan neem ik de twee oudste mee. Met de andere kleinkinderen wil ik natuurlijk ook iets leuks gaan doen.

Hoe zouden je vrienden jou omschrijven?

Als een man die van een feestje houdt en bereid is om overal te helpen.

Hoe sta je 's morgens op?

Rond acht uur, zonder wekker. Ik ontbijt met yoghurt, koffie en twee beschuitjes met zelfgemaakte jam. De jam maakt Ada en komt uit onze moestuin, waar ik iedere dag wel een paar uurtjes in doorbreng.

Welke verleiding kan je niet weerstaan?

Eten. Ik ben gek op haring, daar kan je me voor wakker maken. Ook houd ik van een glaasje wijn met wat lekkers erbij.

Wat zijn je angsten?

Dat het mis gaat met mijn gezondheid of met die van de andere gezinsleden. Ook heb ik een beetje hoogtevrees. Een stoeltjeslift vind ik vreselijk, maar daarentegen is een gondel weer niet eng.

Wat vind je stom?

De verslaafdheid aan de mobiele telefoon. Ik vind het irritant. Er is geen echte aandacht meer. Zelf heb ik geen mobiel. Ik bel nog met de huistelefoon. Ada heeft er wel eentje en die gebruik ik ook wel eens. Laatst waren we in een hotel en ik zag bij het ontbijt veel mensen op hun mobiel. En als je dan kijkt wat ze aan het doen zijn, een spelletje! Ja, dat vind ik stom.

Wat heb je geleerd van je moeder?

Zuinig omgaan met eten. Niet zomaar wat weggooien.

Waar kijk je naar op televisie?

Informatieve programma's zoals het nieuws en Studio Sport. Maar ik kan ook lekker ontspannen bij programma's als 'De beste zangers'.

Wat zou je aan jezelf willen veranderen?

Dat ik iets minder eigenwijs zou zijn. Ook dat ik minder plan. Ik moet zeggen, dat laatste gaat me steeds beter af.

Wie heb je voor het laatst gebeld?

Building Arts. We organiseerden samen de rondleiding in de Oudheidkamer voor het Farel en Gemini.

Wat is je favoriete quote?

'Wat je vandaag kunt doen, moet je niet uitstellen naar morgen' en 'Wie A zegt, moet ook B zeggen'.