Koos van Dijk haalt herinneringen op met gitarist Dany Lademacher

Ridderkerk was een sterk Herman Brood bastion

Op vrijdag 28 september speelt Wild Romance in Ridderkerk. Bekend terrein voor de helft van de band en manager Koos van Dijk. In de hoogtijdagen van Herman Brood speelden ze hier bijna jaarlijks. "Ik denk dat we hier wel tien keer zijn geweest. Ridderkerk was een sterk Herman Brood bastion" zegt 'coach' Koos.
Het is om exact te zijn twaalf keer dat Brood met zijn Wild Romance in Ridderkerk op het podium stond. De eerste keer was in 1978, voor de grote hits van Herman en zijn status van nationale knuffeljunk. De toenmalige jongerensociëteit De Singel was er snel bij na het uitbrengen van de elpee Street. Die plaat uit 1977 werd grijs gedraaid in de soos, die Herman en zijn band op 11 februari 1978 live binnen had. Het was het begin van een jaarlijkse traditie die tot 1991 in ere werd gehouden. Brood stond hier garant voor een volle zaal. De Singel had bij andere concerten gewoon deurverkoop. Voor Herman was de aanloop zo groot dat besloten werd tot voorverkoop. De muziekheld van De Singel werd ook steevast geboekt voor de grote festiviteiten. Met de Bombita's was het de openingsact na de verhuizing van het podium naar de voormalige Kuyperschool. Ook bij de viering van het 15-jarig bestaan van De Singel mocht de 'huisband' niet ontbreken.

Leuke meisjes
"Herman kwam graag in Ridderkerk. 'Leuke meisjes' zei hij altijd" weet manager Koos, die er alle keren ook zelf bij was. "De eerste keer dachten we dat we in de kerk moesten zijn, maar het was aan de andere kant."
Vaste prik voor de band was dat ze om de hoek gingen eten bij de Chinees. Bij Yen San bestelde Herman steevast een kom tomatensoep. "Daar at hij nooit veel van. Na een lepel ging de menukaart rechtop en wilde hij lycheesap, een wodka en een borrelglaasje warm water. De wodka ging in de lychee en met wat water verdween hij om wat speed te spuiten. Als hij terugkwam werd de soep doorgegeven" vertelt Koos.
Na het opgaan van De Singel in jongerencentrum SOS/Limelight stond Herman hier nog drie keer in de spotlights. De eerste keer kreeg Brood een 'boete'. Hij had het gewaagd om in de weer fris geverfde ruimte op de muur van de kleedkamer te tekenen. Voor het schoonmaken van die graffiti werd een deel van zijn gage ingehouden. "Dat gaf toen wel een relletje, maar Herman zat er helemaal niet mee. Hij betaalde zonder protest uit eigen zak. Met de wetenschap van nu hadden ze natuurlijk dat stuk uit de muur moeten zagen en was dat nu veel waard geweest" blikt Koos terug.

Beter dan toen
Alle fans van toen kunnen op vrijdag 28 september terug in de tijd in muzikantencentrum Get Rhythm. Met Dany Lademacher en David Hollestelle in de gelederen speelt Wild Romance op deze avond muziek van de elpees Shpritsz en Cha Cha. Ook andere hits van Herman en nieuwe muziek zullen klinken. "Eerlijk gezegd is de band nu beter dan veertig jaar geleden. Er wordt geen rommel meer gebruikt en dat komt de muziek ten goede" vindt Van Dijk.
Het optreden bij Get Rhythm is van 20.30 tot ± 22.30 uur. De zaal aan de Nikkelstraat 41 gaat een uur voor aanvang open. Kaarten zijn in de voorverkoop voor € 12,50 verkrijgbaar aan de bar van Get Rhythm. Op de avond zelf kosten de kaarten aan de deur € 17,50.

Een bootleg van een optreden van Herman Brood in De Singel