Gemeenteraad dringt aan op meer vuurwerkvrije zones

RIDDERKERK - Het aantal vuurwerkvrije zones in Ridderkerk moet worden uitgebreid. Die wens is vorige week uitgesproken door een ruime meerderheid van de gemeenteraad.
Met een breed gesteunde motie is de burgemeester verzocht om op korte termijn met een lijstje te komen van locaties die als vuurwerkvrije zone aangewezen kunnen worden. Het afsteken van vuurwerk rond de jaarwisseling is nu al een paar jaar niet toegestaan op het Dillenburgplein en het Vlietplein. Tot die maatregel werd besloten vanwege de overlast en vandalisme.

Volgens de door vijf partijen ondertekende motie (SGP, D66, Echt voor Ridderkerk, Partij 18PLUS en Leefbaar Ridderkerk)zijn er meer gevoelige plaatsen waar vuurwerkoverlast is. Naast locaties met overmatig vandalisme willen de partijen dat het stil wordt rond bijvoorbeeld zorginstellingen voor ouderen en de kinderboerderij.

Vuurwerk terugdringen
In het collegeprogramma is opgenomen om vuurwerk in de wijken terug te dringen. "Het wachten is op een landelijk verbod, maar in de tussentijd willen wij al stappen maken" zegt SGP-raadslid Anton Rottier.
De motie werd ingediend bij de bespreking van het Actieplan Luchtkwaliteit. Petra van Nes-de Man (Burger op 1) ziet de relatie met verbetering van de luchtkwaliteit door deze maatregel niet. "Vuurwerk dat gekocht wordt zal gewoon afgestoken worden. Je krijgt een waterbedeffect." Ze steunde de motie wel omdat ze het goed vindt dat zorgcentra en de kinderboerderij worden ontzien. Ook de PvdA is om, maar wil wel dat er dan serieus gehandhaafd wordt. "Het mag geen symboolpolitiek worden" onderstreept raadslid Arianne Ripmeester.
De VVD stemde als enige fractie tegen. "Wij willen dat deze traditie blijft" stelt VVD-raadslid Edward Piena.