Alle jongeren die in aanmerking komen kregen een uitnodiging

Prikken in De Fakkel

RIDDERKERK - Op donderdag 4 oktober organiseert het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) een vaccinatiemiddag in sporthal De Fakkel in Ridderkerk. Alle jongeren die in aanmerking komen voor een HPV of MenACWY-vaccinatie hebben per post een uitnodigingsbrief ontvangen. Jongeren geboren tussen 1 mei 2004 en 31 december 2004 krijgen deze middag de vaccinatie tegen de meningokokkenziekte (typen A, C, W en Y). De meningokokkenziekte is overdraagbaar van mens op mens en kan leiden tot hersenvliesontsteking of bloedvergiftiging en zelfs overlijden. Het aantal ziektegevallen neemt de afgelopen jaren hard toe, voornamelijk door toedoen van het type W. Ook al is momenteel de kans om ziek te worden door de meningokokken W nog heel gering, is het vaccineren van deze groep jongeren belangrijk om verdere toename in de nabije toekomst te voorkomen.
Meisjes die dit jaar 13 worden, ontvangen deze middag de vaccinatie tegen het baarmoederhalskankervirus (HPV). De twee HPV-varianten waartegen gevaccineerd wordt veroorzaken zo'n 70% van alle gevallen van baarmoederhalskanker.
De professionals van het CJG staan voor klaar om meer informatie te geven en vragen te beantwoorden. Dit kan telefonisch, via sociale media, een consult of de themapagina 'Vaccinaties' op www.centrumvoorjeugdengezin.nl. Speciaal voor jongeren is er de website deelditnietmetjevrienden.nl waar het RIVM uitlegt wat de meningokokkenziekte is en hoe de prik werkt. Ouders kunnen terecht op de website van het RIVM.