Erna Wouters bij haar winnende hoed

Erna Wouters wint NS hoedenwedstrijd

RIDDERKERK - De Ridderkerkse hoedenmaakster Erna Wouters heeft de landelijke hoedenwedstrijd van de NS gewonnen. Haar hoed kreeg de meeste stemmen van Den Haag Centraal en de poll waarmee ook online stemmen mogelijk was gemaakt. Afgelopen vrijdag werd de uitslag bekend van de bijna 2000 internetstemmen en een volle stembus.
Het was een spannende week voor hoedenontwerpsters, die voor deze wedstrijd hoeden moesten maken van oude NS-materialen. Tijdens de opening op 13 september was er al veel publiek om te kijken en te stemmen. Ook het personeel van de NS toonde veel belangstelling. Een vrouwelijke conducteur meldde zelfs dat ze een van deze hoeden wel zou willen als uniformhoed. "Het is leuk als belangstellenden enthousiast reageren op jouw hoed" vertelt de Ridderkerkse deelneeemster: "Maar er stonden ook mooie hoeden van collega hoedenmakers, en dat maakte het ook spannend."
Veel mensen gebruikten deze laatste dag om nog even te gaan stemmen. Alle gasten van Prinsjesdag, die met de trein naar Den Haag kwamen, konden nog stemmen op een van de 13 genomineerde hoeden. De stembus zat dan ook helemaal vol. "Bovenop de stembus stond mijn bij mijn hoed passende tasje dat ook gevuld was met stemkaarten!" aldus de verraste Erna. Begin oktober is de prijsuitreiking. Daar mag Erna voor met de trein naar Parijs. Met de Thalys in 3 uur en 18 minuten naar de leukste mode stad van de wereld. Je stapt midden in de stad uit en het feest kan meteen beginnen. Ik kijk er naar uit!"
Met de andere 12 hoeden is de winnende hoed nog tot eind oktober te zien in de wachtkamer van Den Haag CS.