Flyers met deze boodschap worden in heel Ridderkerk verspreid

Veiliger Ridderkerk met WhatsApp

RIDDERKERK - Naast de Buurtpreventie moeten WhatsApp groepen Ridderkerk veiliger maken. De gemeente, burgers, politie en Facet Ridderkerk streven naar het samenbrengen van bestaande WhatsApp groepen en uitbreiding om de heel Ridderkerk op deze manier te kunnen bestrijken.
Vanuit particulier initiatief zijn in verschillende buurten al bewoners actief, die elkaar via WhatsApp melding doen van verdachte situaties. Onderling wordt men zo ook gewaarschuwd als er inbrekers of ander ongenodigde personen in de wijk actief zijn. In Ridderkerk-Oost draait al ruim twee jaar met succes zo'n groep.
Volgens de wijkagent verdiende dit navolging in andere wijken. Dit resulteerde het afgelopen jaar in een proef met WhatsApp groepen in Rijsoord. Naar voorbeeld van Almere, waar men al succesvol is met Buurtappgroepen, werd het dorp verdeeld in de reeds bekende wijken met in elke wijk een onderverdeling in kleinere delen. Het idee daarachter is dat men binnen de groep alleen informatie krijgt die de directe buurt betreft. Beheerders van elke groep kunnen berichten met meerdere groepen delen als ze dit voor een breder gebied van belang achten. Ook de politie kan op deze manier geïnformeerd worden over verdachte personen of voertuigen of mensen die met babbeltrucs in een wijk actief zijn. Een coördinator kan de belangrijkste berichten naar alle gebieden doorzetten.

Wijkverdeling
Nu deze methodiek in Rijsoord goed blijkt te werken, wil men dit over de hele gemeente laten
uitwaaieren. De komende weken worden flyers verspreid, waarmee de aandacht wordt gevestigd op de WhatsApp groep "Ridderkerk Veilig". Als deze plannen goed uitpakken zullen er straks drieWhatsApp groepen actief zijn in Bolnes. Ook Slikkerveer en Drievliet zijn in drie gebieden geknipt.Voor Ridderkerk-Oost zijn, net als in Rijsoord, vier groepen gedacht. Andere groepen moeten de "ogen en oren" worden voor Ridderkerk-West, Ridderkerk-Centrum, Het Zand/Gorzen, Oostendam/Oude Molen en Donkersloot.

Informatieavond
Op maandag 8 oktober is er een informatiebijeenkomst voor mensen die zich als beheerder van een WhatsApp groep willen inzetten. Voor Rijsoord zijn er al voldoende beheerders, maar voor de andere wijken/buurten worden nog beheerders gezocht. Belangstellenden kunnen zich voor deze informatieavond aanmelden bij opbouwwerker René Belder van Facet Ridderkerk:
rene.belder@facetridderkerk of 06 1191 1949. Voor meer informatie: www.ridderkerk.nl/wijken.