De huidige leden van het Maatschappelijk Burgerplatform: Liesbeth Blok  (secretaris), Wim Blok (voorzitter), Aina van Houwelingen-Saugerud  met daarachter v.l.n.r. Roland Tomei, Hans Le Large, Riet Bolink, Alie van der Poel-Ströpke, Aad van Zwienen en Frans Velders
De huidige leden van het Maatschappelijk Burgerplatform: Liesbeth Blok (secretaris), Wim Blok (voorzitter), Aina van Houwelingen-Saugerud met daarachter v.l.n.r. Roland Tomei, Hans Le Large, Riet Bolink, Alie van der Poel-Ströpke, Aad van Zwienen en Frans Velders Foto: Er staat geen bijschrift in

Burgerplatform moet veel bekender worden

RIDDERKERK - Het Maatschappelijk Burgerplatform Ridderkerk (MBR) beter op de kaart zetten om meer van betekenis te kunnen zijn. Die ambitie heeft oud-rector Wim Blok, die positief heeft gereageerd op het verzoek om dit platform als voorzitter te trekken.
"Nadat ik hiervoor was gevraagd ben ik me eerst gaan verdiepen naar de rol die het MBR heeft. Die verkenning maakte mij al snel duidelijk dat dit platform een belangrijke rol kan vervullen. Maar ik stel ook vast dat het nu bij veel mensen te onbekend is. Ik wil graag mijn steentje bijdragen om dat te veranderen" aldus Blok. Het burgerplatform heeft als doel het gemeentebestuur te adviseren en signalen af te geven over de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), Jeugdwet en de Participatiewet. "In eerste instantie mogen we reageren op voorstellen vanuit het college van B&W over Wmo en Jeugdwet. Maar we kunnen ons ook richten op andere beleidsvelden. We kunnen de vinger leggen op wat de uitvoering van lokaal beleid in de praktijk betekent. Belangrijk is dat we nagaan of burgers daadwerkelijk worden geholpen met de bedachte oplossingen. Daarbij kunnen we ook vaststellen of middelen optimaal worden besteed" stelt de voorzitter. Blok benadrukt daarbij dat het platform apolitiek en onafhankelijk is: "We zijn geen schaduwcollege en zijn ook niet in het leven geroepen om de oppositie na te doen. Wij willen helemaal los daarvan toetsen aan de praktijk."
Als nieuwe voorzitter ziet Wim Blok het als uitdaging om de bekendheid van het MBR te vergroten. Hij wil dat het platform geen vergadertafel op afstand is. "Er moet voeling met de samenleving zijn. Als we de burger willen vertegenwoordigen moeten we ook namens die burger kunnen adviseren. Daarom moeten we meer bekendheid geven aan wat we allemaal doen. Dan zullen we ook meer respons krijgen."