Rachelle's column: Duitse gezelligheid in Ridderkerk

De tweede editie van het Ridderkerks Oktoberfest was een groot succes. We kunnen nu al niet meer wachten op de volgende editie in 2019. Want wat een feest was dat!

Terwijl de meeste Ridderkerkers nog aan het bijkomen waren van de gezellige Hollandse avond op het Koningsplein, stond het jaarlijkse Oktoberfest alweer voor de deur. Het van oorsprong Duitse feest gaat als een sneltrein de grenzen over en is razend populair geworden in het altijd gezellige Ridderkerk. Het was dit jaar alweer de tweede keer dat het Oosterpark werd omgetoverd tot een groot festivalterrein. Met maar liefst 1400 bezoekers was het een groot feest in de tent. Niets in vergelijking met het Oktoberfest in München, waar het feest oorspronkelijk vandaan komt. Daar komen jaarlijks miljoenen mensen op het volksfeest af. Het is daar een kwestie van geschiedenis en cultuur, en dus meer dan alleen ordinair bier zuipen. Het feest werd in het jaar 1810 voor het eerst gehouden ter ere van de bruiloft van de Duitse kroonprins en zijn prinses. Sindsdien is het feest in populariteit gestegen en overgewaaid naar verschillende landen over de hele wereld.

De lederhosen en dirndls worden ook in Ridderkerk ieder jaar weer enthousiast achter uit de kast vandaan geplukt. Er moet natuurlijk wel in stijl worden gedanst op de o zo foute feestmuziek van verschillende apr?s-ski zangers en natuurlijk (om het lekker Duits te houden) de enige echte schlagerzanger Thorsten von Lippe Biesterfeld. Wie? Geen idee. Vreselijk slechte muziek ook. Maar wat een gezelligheid.

Dat er weinig van links naar rechts werd gesprongen vanwege de afwezigheid van de Snollebollekes mocht de pret niet drukken. De Gebroeders Ko gaven het Duitse feestje namelijk alsnog een Hollands tintje met hun semi-bekende feestknallers. Verschrikkelijke muziek ook. Waarom zou je vrijwillig naar een feest gaan met enkel slechte muziek? Om van de bratwurstencultuur te proeven, pretzels te smikkelen en bovenal liters bier naar binnen te werken natuurlijk!

Aan Duitse lekkernijen en drank geen gebrek. De enorme pullen bier en de Duitse wursten werden gulzig naar binnen gewerkt. Voor ieder wat wils want ook aan de niet-bierliefhebbers werd gedacht in de vorm van frisdrank en halve liters wijn. Zo klonken die slechte Duitse melodieën steeds meer als muziek in de oren.