Salam Neighbor in Filmhuis Ridderkerk

RIDDERKERK - Op vrijdag 26 oktober wordt de film "Salam Neighbor" vertoont in het Filmhuis Ridderkerk. De film is geregisseerd door Zach Ingrasci en Chris Temple. Zaatari is een groot vluchtelingenkamp in het Jordanische Mafrak, dat zich tot stad aan het ontwikkelen is. Het ligt in de woestijn, zes kilometer bezuiden de Syrische grens en er verblijven zo'n 85.000 Syriërs. Documentairemakers Chris Temple en Zach Ingrasci wonen tijdelijk in dit vluchtelingenkamp om het leven en de verhalen van hun ontheemde buren vast te leggen. Een van hen is Um Ali, een vrouw die ermee worstelt om haar persoonlijke verlies te verwerken en culturele barrières te overwinnen. Een ander is de 10-jarige streetwise Raouf, wiens trauma schuilgaat achter zijn immer aanwezige glimlach.

Een film die men een inkijkje geeft in de dagelijkse beslommeringen van het leven in een vluchtelingenkamp. Het kennis nemen van het hoe en wat maakt dat ze beter in staat om de rauwe werkelijk te beseffen. Waarom mensen vluchten, hoe mensen proberen te overleven en het beste er van proberen te maken. En dat het leven ondanks alles, toch doorgaat. De hoop op een beter leven zal nooit gedoofd kunnen worden.

De film wordt vertoont In samenwerking met de Contactgroep Moslim Christenen (CMC). De inleiding begint rond 19.15 uur, de film start om 19.30 uur. Na afloop van de film is er gelegenheid tot nagesprek met de leden van de Contactgroep Moslims Christenen Ridderkerk (CMC). Toegangskaarten zijn vrij verkrijgbaar vanaf veertien dagen voor de voorstelling in de Wereldwinkel, Schoutstraat 17 en 's avonds aan de zaal. Filmhuis is een initiatief van Gilde Ridderkerk. Het Filmhuis is gevestigd in Theater het Plein, Koningsplein 1.