Ellen van der Ham (56)

Waar kennen we jou van?

Ik ben al zo'n twintig jaar klassiek zangpedagoog in Ridderkerk Rijsoord. Mijn bedrijf heet Zang en klank. Ik werk met koren, groepjes en individueel. Ook woon ik al 31 jaar in Rijsoord.

Hoe leuk is jouw werk?

Ik vind het fijn om met mensen te werken en ik kan ze iets meegeven. Ze gaan meestal blij naar huis.

Hoe belangrijk is muziek voor jou?

Muziek geeft troost, het maakt blij en raakt je bij emoties waar je net niet bij kunt. Ik houd ook van stilte. Het is niet zo dat ik altijd aan het zingen ben. Omdat ik hooggevoelig ben voor klanken, heb ik altijd geluid in mijn oren. Van stilte kan ik dan enorm genieten.

Hoe is jouw gezinssituatie?

Ik woon samen met twee katten. Mijn zoon is 32 jaar, mijn dochter 30 jaar en mijn kleinkind een jaar.

Wat is je mooiste jeugdherinnering?

Met ons gezin met drie kinderen gingen we op vakantie naar Italië in een Renault 4. Er was een imperial op het dak gezet. Je kunt je voorstellen wat een geprop het in de auto was. Halverwege moesten we uitstappen en de auto de berg opduwen.

Waar word je gelukkig van?

Van stilte. Ik ga ook graag de natuur in. Op mijn fiets, tentje mee, heerlijk.
Ook als een koor waarmee ik een tijd heb gewerkt een optreden in een kerkje heeft. Ik zit dan voor aanvang in een aparte ruimte, hoor de bezoekers binnen komen, het gepraat…dan kan ik me heel gelukkig voelen.

Waar ben je verdrietig om geweest?

Het onbegrip naar elkaar toe. De ik-gerichtheid van tegenwoordig. Mensen denken dat het leven maakbaar is en doen veel in eigenbelang. Ik mis de verbinding tussen mensen onderling en de mens en de natuur.

Van wie krijg je inspiratie?

Gisela Rohmert. Zij richtte het Lichentberg instituut op in Duitsland. Hier heb ik mijn opleiding gevolgd.

Welke toekomstdromen heb je nog?

Hoewel ik het alleen erg goed naar mijn zin heb, zou ik graag iemand naast me hebben waarmee ik samen de leuke dingen in het leven kan doen.

Hoe zouden je vrienden jou omschrijven?

Drukke dame, lief, oprecht en af en toe een beetje chaotisch.

Hoe sta je 's morgens op?

Het liefst zonder wekker. Ik neem ruim een uur de tijd voor mijn ontbijt aan de keukentafel met uitzicht op de groene tuin en een krantje erbij.

Welke verleiding kan je niet weerstaan?

Als ik tijdens een vakantie langs een kerkje kom en ik hoor muziek. Dan moet ik naar binnen om te kijken en luisteren. Ook goede koffie en goede wijn kan ik moeilijk weerstaan.

Wat zijn je angsten?

Ik heb niet zoveel angsten. Ik heb een groot vertrouwen in het leven.

Wat vind je stom?

Hufterig gedrag in het verkeer en slakken in de tuin.

Wat heb je geleerd van je vader?

Ik heb zijn artistieke kant meegekregen. Mijn vader leerde mij hoe je naar bijvoorbeeld een foto kunt kijken. Ik houd erg van kunst. Mijn hele huis staat en hangt er vol mee. Ook de liefde voor groene tuinen heb ik van hem.

Waar kijk je naar op televisie?

Films van het filmhuis-genre en series zoals 'De Luizenmoeder' voor pure ontspanning.

Wat zou je aan jezelf willen veranderen?

De overgevoeligheid op mijn gehoor. Daar heb ik veel last van.

Wat is je guilty pleasure?

Mensen kijken.

Wie heb je voor het laatst gebeld?

Mijn dochter om af te spreken voor een kop koffie.

Wat is je favoriete quote?

Tegen de mensen waarmee ik werk zeg ik altijd: 'Klank is als een stukkie zeep in de badkuip, probeer het niet vast te pakken.'