Italiaanse populieren in de Crezéepolder

RIDDERKERK - Om maar met de deur in huis te vallen: het gaat niet goed met de Italiaanse populieren in de Crezéepolder. De bomen zijn opvallend aanwezig in het gebied. Waar men ook loopt, overal ziet men de bomen. De hoge en smalle bomen staan kaarsrecht in een rijtje haaks op de dijk. Ook degene die het verleden van de polder niet kent zal dit een vreemde groeiplaats vinden. Ooit gaven de bomen beschutting aan de nu verdwenen bebouwing. Deze werd afgebroken omdat de landbouwpolder is omgevormd tot een natuurgebied.

Sinds 16 november 2016 kan het rivierwater vrij de Crezéepolder in-  en uitstromen. De natuur greep zijn kansen. De Crezéepolder werd een bijzonder rijk vogelgebied. Op het ritme van het getij stijgt en daalt het water tweemaal daags met een meter. Deze voortdurend veranderende situatie trekt veel vogelsoorten aan die voedsel zoeken. De vele bijzondere waarnemingen die er gedaan zijn trekken vogelaars van heide en verre.

Voor de bomen die onverwacht met hun voeten in het water kwamen te staan pakt het minder goed uit. Enige maanden geleden zwenkte er eentje uit het rijtje en zakte langzaam om. Het boomlijk ligt nu onttakelt in het slik en dient nu als rustplaats voor onder meer aalscholvers. Met twee andere bomen gaat het ook minder, een volgende treedt inmiddels ook uit het gelid. Tja, wat moet men ook als Italiaanse populier in een verdronken polder. Alle dagen met de voeten in de modder is ook niet alles. En weglopen is ook geen optie.

In de Ridderkerkse griend is een beverburcht aanwezig. De bever heeft ondertussen ook de Crezéepolder ontdekt. Er waren al verschillende waarnemingen gedaan van mensen die een bever in de Crezéepolder hebben zien zwemmen, maar nu zijn er ook voor iedereen zichtbare verschijnselen van zijn aanwezigheid in dit natte vogelgebied. Aan enkele stammen van de Italiaanse populieren zijn de knaagsporen van de bever te zien. Het werk van een nacht. De bever heeft zich de volgende dagen niet meer laten zien, maar het is geen garantie dat het knaagdier de bomen verder met rust zal laten. Het laat zich aanzien dat de Italiaanse populieren in de Crezéepolder hun langste tijd hebben gehad. Op zaterdag 3 november zal de provincie Zuid-Holland de Crezéepolder overdragen aan de toekomstige beheerder van het zoetwater-getijdennatuurgebied de Stichting Het Zuid-Hollands Landschap.