Foto: Jos Wesdijk

College gaat nog veel onderzoeken

RIDDERKERK - Een halfjaar na aantreden heeft het Ridderkerkse college nog geen knopen doorgehakt op belangrijke dossiers, die na de verkiezingen 'on hold' zijn gezet. In het vorige week gepresenteerde collegeprogramma wordt geen duidelijkheid gegeven over het vervolg van het afvalplan en het al dan niet slopen van de sporthallen Drievliet en De Beverbol. Ook de locatie voor de nieuwbouw van het Gemini College is nog niet aangewezen.
Deze twistpuntjes tussen de coalitiepartijen zijn niet benoemd in het collegeprogramma, waarmee burgemeester en wethouders het coalitieakkoord hebben vertaald naar te leveren prestaties. Voor die ambities moet de basis nog gelegd worden met veel onderzoeken. Opgeteld kondigt het college ruim 25 onderzoeken aan. Onder de loep genomen worden onder meer de kwaliteit van het groen, de mogelijkheden voor het afvangen van fijnstof en de overlast van de A15 bij het Oosterpark. In kaart gebracht worden ook het sporten/bewegen in de buitenruimte, nieuwe woonvormen (kleinere huizen) en een mogelijk nieuwe plek voor de bibliotheek.
Aangekondigd wordt ook een analyse op de BAR-organisatie. Wethouder Henk van Os ziet dat als een van de belangrijkste onderzoeken. "We zetten in op wat beter kan en wat beter moet. Daar wordt de BAR van A tot Z voor doorgelicht" aldus de wethouder die kritisch is op de ambtelijke samenwerking met Albrandswaard en Barendrecht. Hij is blij dat beide gemeenten meedoen aan het nieuwe onderzoek. Belangrijk vindt Van Os ook een nieuw ontwikkelperspectief voor het centrum van Ridderkerk. "We willen als gemeente ook dichter bij onze ondernemers staan."
Voor wethouder Volbregt Smit is een belangrijk speerpunt het maken van een kwaliteitsslag voor de buitenruimte. "We zijn nu in Ridderkerk zo goed als 'uitgebouwd'. Daarom moeten we ons nu richten op bevordering van de kwaliteit en het investeren in energiezuinige woningen" onderstreept hij. Naar het verleden wordt gekeken met onderzoeken naar de opties van panden die op de cultuur-historische waardenkaart staan en de cultuur-historische waarden op de begraafplaats.