Peter Overduin leidt het Inspire4liveChoir

Veelstemmig in strijd tegen kanker

RIDDERKERK - De strijd tegen kanker steunen met zingen. Dat is de drijfveer achter het Inspire4liveChoir en Choir4Hope. Beide koren staan onder leiding van dirigent Peter Overduin, die uit persoonlijke betrokkenheid iets wilde doen voor de kankerbestrijding.
Bij zijn echtgenote werd borstkanker geconstateerd en dat bracht het paar op het idee om aan te sluiten bij de toen lopende actie voor een hyperthermiescanner voor het Erasmus Medisch Centrum. "Het werd meer dan een groepje vriendinnen dat hiervoor opstond. Op onze eerste repetitieavond hadden we al bijna 150 koorleden" blikt Overduin terug.
Met zoveel animo bleef het dan ook niet bij een eenmalig projectkoor. Het Inspire4liveChoir ging vanaf 2011 door met jaarlijks een serie concerten en daar kwam in 2014 het Choir4Hope bij. "Niet iedereen kan met een fiets een berg beklimmen of vanuit Parijs naar Rotterdam rennen. Wij steunen elk jaar een ander doel met een grote groep mensen die van zingen houden. Wie in de eigen omgeving met kanker te maken heeft gekregen wil er graag iets tegen doen en dit kan iedereen" stelt de koorleider.

Zingen en meer
Het om de veertien dagen in Alblasserdam repeterende Inspire4liveChoir telt nu bijna 200 leden, afkomstig uit de wijde regio. Voor een deel van de leden is zingen alleen niet genoeg. Zij voeren de opbrengsten op met handwerken, verkoop van tweedehands boeken en sporten. "Ik heb een keer gevraagd of er ook fietsers bij waren. Dat bleek nog een flink groepje. Twee keer hebben we meegedaan aan Alpe d' HuZes en nu beklimmen we jaarlijks de Mont Ventoux" aldus Overduin, die hiervoor zelf ook in het zadel klimt.
De vrouw van de dirigent verloor vorig jaar de strijd tegen kanker. Ondanks al het verdriet heeft dit de dirigent nog gedrevener gemaakt: "Dit was ook het koor van Karin. Toen ze door haar ziekte niet meer kon werken deed ze nog alle administratie. Zij heeft mij en de koorleden op het hart gedrukt om vooral door te gaan."

Concert
Op zaterdag 27 oktober geeft het Inspire4liveChoir voor het eerst een concert in Ridderkerk. Dit concert ten bate van onderzoek naar alvleesklierkanker begint om 19.30 uur in de Levensbron. Kaarten kosten € 10 (kinderen t/m 12 jaar € 5) en zijn in de voorverkoop verkrijgbaar bij De Kandelaar in Ridderkerk. Aan de deur van de kerk aan de Jan Luykenstraat 10 is zaterdagavond kaartverkoop vanaf 19.00 uur. Voor meer informatie: www.inspire2livemusic.nl.