Fietsenkeuring in Drievliet

RIDDERKERK - Op vrijdag 19 oktober werden ruim 200 fietsen kritisch bekeken op het Vlietplein in Ridderkerk-Drievliet. Het betrof een fietsenkeuring die door Facet Ridderkerk georganiseerd werd in samenwerking met de politie, Buurtpreventie Drievliet-'t Zand en Rijploeg Tweewielers.
Deze technische inspectie betrof de rijwielen van de kinderen van groep 5/6, 6, 7, 7/8 en 8 van OBS De Noord, groep 6 t/m 8 van CBS De Botter en de groepen 1 t/m 3 van de Leeronderneming van het Gemini College.
De klassen werden eerst toegesproken door een combinatiefunctionaris van Facet en politiemannen. Daarbij werd de kinderen onder meer op het hart gedrukt om de verlichting op orde te hebben nu de winterperiode weer aanbreekt. Met fietscontroles gaat de politie er de komende week ook op letten. Deze week blijft het nog bij waarschuwingen, maar na het ingaan van de wintertijd zal er ook bekeurd worden. Rijden zonder licht kan zo'n 50 euro kosten en dat is toch een hoop zakgeld.
De fietsen van de scholieren werden niet alleen op de werking van voor- en achterlicht gecheckt. Ook moesten de remmen en bel in orde zijn. Het merendeel van de fietsen voldeed aan alle voorschriften. Bij 57 exemplaren werden een of meerdere gebreken geconstateerd. De bezitters van deze fietsen hebben een kaart meegekregen waarop is aangegeven water er niet in orde was. De ouders wordt zo verzocht om het zo spoedig mogelijk in orde te maken.