Europese titel Freestyle voor Maaike

RIDDERKERK - De afsluiting van een enerverend jaar was voor windsurfster Maaike Huvermann ook een hoogtepunt. De 20-jarige Ridderkerkse kon zich laten kronen tot Europees kampioen windsurf Freestyle 2018.
Maaike zette dit jaar alles op het behalen van een titel. Na het behalen van haar VWO-diploma besloot ze voor de gang naar de universiteit tot een tussenjaar. Gedurende winter 2017/voorjaar 2018 reisde ze af naar afgelegen windsurf hotspots in Brazilië en Vietnam om te trainen. Van juni tot en met augustus reisde Maaike met haar bestelbus naar wedstrijden in Portugal en op de Canarische eilanden. In juni was de eerste wedstrijd in de haar vertrouwde discipline Freestyle, die plaatsvond in Portugal. Het doel was om hier de strijd aan te mogen gaan met tienvoudig wereldkampioen Sarah Quita Offringa, maar uiteindelijk moest Maaike de strijd aan gaan voor de 2e en 3e plaats met de Noorse Oda Johanne Brodholt. Een mooie tweede plek was het maximaal haalbare. De laatste en tweede en freestyle wedstrijd op Fuerteventura resulteerde eveneens in een tweede plaats, waarmee Maaike voor het derde achtereenvolgende jaar vice-wereldkampioen Freestyle werd, net achter Sarah Quita. Teruggekomen in Nederland stond er nog een freestyle wedstrijd van de Europese Freestyle Pro Tour. Deze wedstrijd vond plaats bij Surf- en zeilcentrum Brouwersdam, de thuishaven en sponsor van Maaike. Ook de 10-voudig wereldkampioen Sarah Quita Offringa, die de laatste 10 jaar nooit een wedstrijd heeft verloren zou meedoen. De verwachtingen waren niet al te hoog. Des te groter de opwinding toen tijdens de finale leek dat Maaike aan de winnende hand was, iets dat later ook waar bleek te zijn. Een explosie van emoties waren het gevolg. Dit werd nog eens onderstreept toen Sarah Quita heel sportief Maaike naar het podium en de eerste plek droeg.