Veel sporten mogelijk in "De Wissel"

RIDDERKERK - Op vrijdag 19 oktober werd de officiële opening gevierd van sporthal De Wissel. De sleutel van de nieuwe troef op sportpark Reyerpark werd symbolisch in het slot gestoken door wethouder Volbrecht Smit en Angela Snel van Sport en Welzijn.
Met hun actie gingen de scheidingswanden van de sporthal omhoog, waarna de eerste sporters in actie te zien waren. Een groep leerlingen van het Farelcollege was aan het apenkooien en aan de andere kant was een korte korfbaltraining met jeugd van KCR. Volgens wethouder Smit staat de naam "De Wissel" ook voor meervoudig gebruik. "Meerdere sportverenigingen en scholen kunnen in deze zaal terecht" aldus de wethouder die trots is op het eerste grote project van het Integraal Accommodatieplan (IAP) van de gemeente. Dat heeft niet alleen een nieuwe sporthal opgeleverd. "Hiermee is ook de puzzel van het Reyerpark gelegd. Alle sportverenigingen van dit sportpark en het Farelcollege waren hierbij betrokken."
Die herinrichting van het sportpark heeft nieuwe korfbalvelden, jeu de boulesbanen en een beachveld opgeleverd. Ook kan er nu gehockeyd worden. Met de belijning van de sporthal zijn ook veel sporten mogelijk.
"Bovendien een energieneutrale en duurzame sporthal zonder bijvoorbeeld een gasaansluiting. Ook nog eens allemaal binnen het vastgestelde budget gerealiseerd" aldus Smit.
Architect Arie Aalbers spreekt eveneens van een prachtig resultaat. "Wij zijn hartstikke trots dat we dit hier hebben kunnen realiseren. We hebben dit ook gebouwd met veel lokale partijen, want ook dat is duurzaam. Anders zouden er veel onnodige kilometers zijn verreden."
De nieuwe sporthal voorziet in eigen energie met onder meer zonnecollectoren op het dak: "De totaalopbrengst is een MegaWatt. Dat is wat ongeveer 200 huishoudens aan energie verbruiken. Ook met het onderhoud is deze sporthal zuiniger. Dat is de helft van wat normaliter nodig is."
Sport en Welzijn zorgt voor de exploitatie van ook deze sporthal. Vaste uren zijn al vastgelegd voor onder meer KCR en de Ridderkerkse zaalvoetbalcompetitie.