Bijzonder bezoek uit Rwanda

RIDDERKERK - Op donderdag 28 oktober is er een delegatie van vier personen uit Rwanda in de regio aangekomen. Het zijn vertegenwoordigers van de Presbyteriaanse kerk waarmee een aantal gemeenten in de regio al dertig jaar contact heeft. Men kan dus spreken van een heel duurzaam contact. Ze hebben elkaar in al deze jaren veel kunnen steunen op allerlei manieren. Om de vijf jaar is er een uitwisseling: er gaan vier delegatieleden naar Rwanda toe of er komen delegatieleden naar Nederland. Eigenlijk zou het bezoek plaats vinden in april, maar omdat het niet lukte om een visum te krijgen is het bezoek een half jaar uitgesteld. Deze keer is het wel gelukt een visum te krijgen, hoewel bij aankomst in Nederland het heel lang duurde om de douane te passeren. Ook heeft Kerk in Actie geholpen door financieel voor deze mensen borg te staan.

De delegatie bestaat uit twee predikanten: ds Jean Marie en ds Mariane en twee mensen uit het onderwijs mevrouw Immaculée (directrice van een basisschool) en dhr Denis ( leidinggevende vervolg onderwijs).

Ze zullen op bezoek gaan in de kerken van Gereformeerde kerk Rijsoord, Ridderkerk Levensbron, Protestantse gemeente Bolnes, de Christus is Koning kerk in Slikkerveer, de Gereformeerde Kerk in Sliedrecht, de  Havenkerk in Alblasserdam, de Morgenster in Papendrecht en de Gereformeerde Kerk van Nieuw- Lekkerland. Maar ook een bezoek aan Utrecht, Rotterdam, Den Haag staan op het programma. Aan het eind van hun bezoek zullen ze een  realistisch beeld hebben van Nederland en dat ook kunnen overbrengen aan hun achterban in Rwanda.