Bewondering voor de medailles van Ronald van Dort
Bewondering voor de medailles van Ronald van Dort Foto: Jos Wesdijk

Terug van Invictus Games met een gouden en twee zilveren medailles

Woensdagmorgen werd Ronald van Dort ontvangen op het gemeentehuis van Ridderkerk. Burgemeester Anny Attema en sportwethouder Henk van Os wilden hem persoonlijk feliciteren met zijn prestaties bij de Invictus Games in Australië. Van Dort won hier drie medailles.
De 36-jarige Ridderkerker won goud bij het rolstoeltennis met zijn dubbelpartner Jelle van der Steen. Daarnaast kreeg hij zilver omgehangen als speler van het rolstoelbasketbalteam dat de finale van de Verenigde Staten verloor. Individueel won Van Dort een zilveren medaille bij het zwemmen. Hij finishte als tweede op de vijftig meter schoolslag.
De Invictus Games is het grootste sportieve event voor actieve militairen en veteranen, die als gevolg van hun inzet mindervalide zijn geraakt. Ronald van Dort verloor tien jaar geleden beide benen door een bermboom in Uruzgan. Hij kwam al eerder uit bij de Invictus Games. De vorige editie won hij in Toronto drie keer goud bij het zwemmen. Deze keer pakte de indeling op handicaps oneerlijk uit voor de Ridderkerker. "Ik moest het nu opnemen tegen zwemmers die beide benen nog hadden. Eentje was alleen blind aan een oog en was met het andere slecht ziend. Ik besloot daarom alleen met schoolzwemmen mee te doen, want daarop kon ik ze pakken" vertelt Ronald, die om die reden ook het meest trots is op deze zilveren plak. In Nijmegen was de Ridderkerker dit jaar de allersnelste Vierdaagse deelnemer. Hij was ook de eerste Nederlandse veteraan die rollend de Vierdaagse voltooide. "Als militair heb ik nooit meegelopen, maar ik wilde toch dat kruisje halen." Over twee jaar hoopt hij er weer bij te zijn als de Invictus Games gehouden worden in Den Haag. Het gemeentebestuur hoopt hem dan weer te kunnen huldigen.