Als figurant in de trein met Ben Kingsley

In zeven van de tien afleveringen van het afgelopen seizoen van "Flikken Rotterdam" was Arie Ouwens uit Ridderkerk te zien. Als figurant was hij onder meer conciërge, patholoog en een patiënt in een ziekenhuis. "Je maakt op deze manier echt leuke dingen mee" zegt de 70-jarige Ridderkerker, die zich een kleine twee jaar geleden inschreef als 'beeldvulling' bij een castingbureau.
"Ik zag een oproepje dat ze figuranten voor Flikken zochten. Dat leek me wel leuk om te doen, maar had niet verwacht dat ze me ook daadwerkelijk zouden oproepen. Vervolgens ben je ineens forensisch onderzoeker bij een lijk in een auto op de Boompjeskade en sta je op de hoogste verdieping van Montevideo zogenaamd foto's te maken op een plaats delict" vertelt Ouwens, die ook een keer op mocht als nachtclubbezoeker. "Die opnamen waren 's morgens om negen uur bij OQ. Zo vroeg heb ik nog nooit aan een bar gezeten."
Het deert de figurant niet dat hij veelal maar in een flits in beeld is en soms alleen een stuk van zijn arm of been te zien is. "Dat is het lot van de figurant. Je bent er om het plaatje compleet te maken. Daarbij moet je voor lief nemen dat je op de snijtafel buiten dat plaatje kan vallen. Ik vind het vooral interessant om op deze manier een beetje achter de schermen mee te maken hoe zo'n filmcrew werkt."
Aan het maken van selfies denkt Ouwens niet als hij bij de catering oog in oog staat met een bekende acteur. Hij beleeft meer plezier aan een gezellig praatje. "Met Cees Geel kun je het bijvoorbeeld altijd over PSV hebben."

Geduld hebben
"Huub Stapel kwam een keer aanlopen en riep ons groepje joviaal toe: 'Figuren is een vak. En dat vak is wachten.' Daar heeft hij helemaal gelijk in. Je moet geduldig kunnen wachten tot alles is opgebouwd en uitgelicht en vervolgens kun je al in een minuut klaar zijn" heeft de Ridderkerker ervaren.
Na weer vier afleveringen van Flikken figureerde hij ook in de film "Heer en Meester" (in december te zien bij MAX) en binnenkort zal hij mogelijk ook te ontdekken zijn in twee internationale filmproducties. Voor de film Spider in the Web, een Belgische productie, vonden opnamen plaats met een stoomtrein van Stoom Stichting Nederland in Rotterdam. "In die trein zat ik een coupé van Ben Kingsley vandaan. Gesproken heb ik hem niet, want hij werd voor iedereen afgeschermd. Maar zo dichtbij zo'n icoon is al een heel bijzondere ervaring" aldus Ouwens.

Barkeeper
Voor de film Lyrebird, die ook nog in première moet, stond Arie als barkeeper in Amsterdam met de hoofdrolspelers Claes Bang en Vicky Krieps in 'zijn' zaak. "Ik had me voor die film aangemeld omdat er ook opnamen waren bij Huys ten Donck. Daar is alleen binnen gewerkt en hadden ze dus niet zoveel figuranten nodig. Vervolgens ben ik voor deze film wel in Amsterdam en Dordrecht geweest. In Dordt was ook Guy Pierce. Daar moest ik weglopen van een fusillade. Ik draaide mijn hoofd weg en ging de aangewezen kant op. Daarna kwam de regisseur naar me toe of ik dat nog een keer wilde doen. Ik wist niet eens wat ik precies deed, maar ik heb weer mijn hoofd afgewend. Kennelijk goed, want ik heb hem niet meer gehoord."