Concert van Genieorkest

Het eerste korpsconcert van het Vrijwillig Fanfarekorps der Genie wordt op zaterdag 10 november gegeven in Ridderkerk. "In uniform spelen we vaak bij taptoes, evenementen voor veteranen en speciale militaire aangelegenheden. Voor theaterconcerten zijn we altijd afhankelijk van de beschikbaarheid van de zaal. Daarom hebben we dit jaar het idee opgevat om het eens anders op te zetten" vertelt Arie de Kluijver, een van de Ridderkerkse leden van korps.
Ook met de koperblazers Gert Keijzer en Willem Slooff en de tamboers Ton in 't Hout en Ronald Plaisier heeft dit korps van oudgedienden Ridderkerkse inbreng. Dit Ridderkerkse smaldeel heeft de organisatie van het korpsconcert op zich genomen. Een geschikte zaal is gevonden met de aula van het Farelcollege.
De thuisbasis van het Vrijwillig Fanfarekorps der Genie is Vught, waar het Regiment Genietroepen gelegerd is. Het fanfarekorps repeteert hier om de veertien dagen in de Van Brederodekazerne. Een deel van de leden speelde als dienstplichtige in het toenmalige Fanfarekorps Der Genie. Met de opschorting van de dienstplicht kwam een einde aan deze traditie. Oud-leden namen in 1997 het initiatief voor de oprichting van het Vrijwillig Fanfarekorps der Genie. Bij taptoes en buitenoptredens verschijnen de mannen in replica's van het uniform van de Genie anno 1888, het jaar dat er voor het eerst een muziekkapel werd gevormd. Bij het korpsconcert zal die militaire grandeur er niet zijn. In de concertopstelling worden de hedendaagse militaire jasjes gedragen. De muziek zal er niet minder om zijn. "Natuurlijk spelen we militaire marsen, maar we hebben ook populaire muziek op ons repertoire. We spelen straks ook een medley van hits van Elvis Presley en een paar Hollandse nummers" vertelt De Kluijver. Op het programma staan ook een bewerking van Concerto de Aranjuez, Löffel Polka en de Radetzkymars, die als finale wordt gepeeld.
Het concert in de school aan de Kastanjelaan 50 begint om 20.00 uur. Kaarten voor dit concert kosten € 5. Reserveren kan via: info@vfkg.nl. Op de avond zelf is kaartverkoop aan de zaal vanaf 19.00 uur.