Rustiger rijden in de wijk voor de kinderen

In Ridderkerk-Drievliet wordt met verschillende acties ingezet op verbetering van de verkeersveiligheid. De hiervoor gevormde werkgroep betrekt hierbij zowel kinderen als volwassenen.
Vorige week werden de activiteiten afgetrapt met een teken- en kleurwedstrijd op de basisscholen De Botter en De Bongerd. Dat leverde een paar mooie collages op met oproepen aan automobilisten. "Minder zuur achter het stuur" en "Hou ons heel" werden als slogans gelanceerd.
Op woensdagmorgen 7 november stonden leerlingen uit groep 8 van beide scholen de snelheden te meten op de Vlietplein. Met hulp van de politie en vrijwilligers van Veilig Verkeer Nederland konden de kinderen zelf laseren op de passerende auto's. Met zoveel controleurs werden er geen overtredingen geconstateerd. Op veel andere momenten is dat wel het geval. "De Vlietlaan is de gevaarlijkste weg van de wijk. Er wordt vaak te hard gereden en lang niet altijd voorrang gegeven op de rotondes of zebrapaden" weet VVN-vrijwilliger Frans Velders.

30 km/uur
Ook in de wijk zijn er veel (te) hardrijders en vaak zijn dit wijkbewoners zelf. De werkgroep verkeersveiligheid hoopt een gedragsverandering te bereiken. Alle kinderen hebben hiervoor woensdagmorgen stickers met 30 km/uur gekregen, die ze thuis kunnen plakken op de vuilcontainers. Verspreid over de wijk worden ook posters opgehangen met de teksten "Ik speel hier ook" en "Bedankt" voor automobilisten die rustig rijden. Daar gingen woensdagmorgen ook bordjes met smileys en duimen voor omhoog.

Remproeven
Op woensdag 14 november krijgt de campagne een vervolg met remproeven op de Molenvliet. Een weggedeelte van ongeveer 200 meter wordt hiervoor afgezet. Buurtbewoners en kinderen kunnen deze ochtend met eigen ogen zien hoeveel meter het kost voor een auto bij een noodstop stilstaat. Bij 30 km/uur is de remweg rond de vijftien meter. Bij 50 km is diee afstand meer dan verdubbeld tot een kleine 30 meter. Bij de acties betrokken zijn de politie, buurtpreventie, VVN en Karaat Ridderkerk.