Afscheid van badmeester met de haak

Met een feestje met collega's wordt Hans Oude Kamphuis op 17 november uitgezwaaid als badmeester in Ridderkerk. Hij stond veertig jaar als zweminstructeur aan de badrand van Dolfijn en later De Fakkel. De "badmeester met de haak" geniet al twee maanden van zijn prepensioen.
Oude Kamphuis (65) reageerde in 1978 op een advertentie in de Zwemkroniek, het blad van de KNZB. "Het was een vacature als badmeester in de zomermaanden in Dolfijn en sporthalbeheerder in de wintermaanden" aldus de uit het Twentse Borgen afkomstige badmeester. Na de opening van het overdekte bad bij De Fakkel was hij volle jaren voornamelijk als zweminstructeur actief. Dat waren volgens de zwemtrainer lange dagen: "Elke ochtend drie keer twintig minuten zwemlessen voor particulieren. Daarna vanaf half negen de schoolkinderen met lessen van 25 minuten met soms wel 40 tot 50 kinderen tegelijk. Na de lunch gingen de schoollessen verder en daarna waren er altijd wel weer particuliere lessen."
Hans Oude Kamphuis leerde zo vele duizenden Ridderkerkers zwemmen. Hij werd door bange zwemmers gevreesd als de badmeester met de haak, maar liever hanteerde hij dit hulpmiddel niet. "Ik ging er liever even naast zwemmen om het voor te doen. Zeker met kinderen met angst voor water moet je niet forceren. Ik heb ze gehad die zelfs nog nooit onder een douche hadden gestaan. Dan heb je flink wat watervrees te overwinnen."

Bijna altijd gelukt
Nagenoeg altijd lukte het de badmeester om een kind of volwassene aan een zwemdiploma te helpen. "Ik kan me eigenlijk maar drie gevallen herinneren dat het me niet lukte. Een vrouw bleef zo bang dat het gewoon niet lukte. Ook had ik een kickbokser die de verkeerde bewegingen bleef maken. Dat zie je wel vaker met sporters die op latere leeftijd willen leren zwemmen, maar vaak kun je dat nog wel corrigeren. Een meisje heb ik ook nooit aan een diploma kunnen helpen, maar die heeft nog wel voor wat certificaten kunnen zwemmen" aldus Oude Kamphuis. Ook kinderen met Down Syndroom van de toenmalige sportvereniging SGGR bracht hij het zwemmen bij.
De ervaren instructeur verzorgde ook de zwemlessen en trainingen voor het badpersoneel. De laatste tien jaar was hij ook preventiemedewerker. In de sporthal sprong hij bij tijdens grote evenementen, zoals de jaarlijkse show van OKK en de nieuwjaarsfeesten. "Ik heb door dit werk leuke contacten gehad met heel veel mensen. Als je hier zolang staat zie je ook de kinderen en kleinkinderen van vroegere leerlingen voorbij komen. Dat gaf altijd weer aanleiding voor een praatje."