Gedenkboom krijgt blad in de herfst

Afgelopen vrijdag is de stalen gedenkboom op de Ridderkerkse begraafplaats Vredehof officieel in gebruik genomen. De initiatiefnemers, de oud-raadsleden Hans Ipskamp en Irene Parren, mochten symbolisch de eerste keramieken blaadjes aan de 'takken' bevestigen.
Gedenkbomen in deze vorm staan inmiddels op meerdere begraafplaatsen in Nederland. Het idee kwam van de ruim twee jaar geleden overleden keramiste José Visser. Met de vazen en urnen die ze maakte raakte ze betrokken bij het gedenken van overledenen. In haar laatste levensjaar bedacht ze de gedenkboom. Dit geeft nabestaanden de mogelijkheid om de naam van hun dierbare voort te laten bestaan na het verstrooien van de as of het ruimen van een graf. "Ze kwam op dit idee toen ze op een begraafplaats langs een muur liep met allemaal namen op bordjes. Zij wilde dit vormgeven met een mooi monument" vertelt Diederik Everts, die dit nu voortzet met haar ontwerp. De reeds op andere begraafplaatsen geplaatste gedenkbomen hebben stalen bladeren, waarin de namen van overledenen gegraveerd kunnen worden. Op Vredehof zijn bladeren van keramiek. Het idee voor deze variant komt van de Ridderkerkse kunstenares blaadjes Esther Annaars. Ze kan de bladeren voor de gedenkboom in verschillende kleuren verzorgen. Aan de gedenkboom kunnen in totaal 600 bladeren met een naam worden bevestigd.