Barendrecht kreeg dit jaar een kinderburgemeester
Barendrecht kreeg dit jaar een kinderburgemeester Foto: BAR Uitgeverij

Steun voor kinderburgemeester

Ridderkerk krijgt mogelijk een kinderburgemeester. De gemeenteraad heeft donderdagavond ingestemd met een motie van CDA, Leefbaar Ridderkerk, PvdA en GroenLinks, die op willen nagaan of er voldoende belangstelling voor een kinderburgemeester in Ridderkerk is. "Wij denken dat een kinderburgemeester kan helpen bij de verdere ontwikkeling van de jeugdparticipatie" stelt CDA-raadslid Victor Mijnders.
De indieners van de motie kregen steun van Echt voor Ridderkerk en ChristenUnie, waarmee de voorstanders in de meerderheid waren: 16-13. "Hiermee maken we maar één kind gelukkig. Wij willen een grote groep kinderen bij de politiek betrekken" motiveerde VVD-fractievoorzitter Louis van der Spoel zijn tegenstem. Ook Partij 18PLUS, SGP, D66 en Burger op 1 stemden tegen.
Bekeken gaat nu worden of scholen en jeugdwerkers voldoende warmlopen voor een jeugdburgemeester. Het college is gevraagd om in maart 2019 met de resultaten van dit onderzoek te komen.
De opstellers van de motie wijzen erop dat al meer dan 30 gemeenten in Nederland een kinderburgemeester hebben. In buurgemeente Barendrecht werd dit jaar een kinderburgemeester geïnstalleerd.