Duurzame verbouwing van rouwcentrum

RIDDERKERK - Het rouwcentrum op de Ridderkerkse begraafplaats Vredehof gaat op 7 december dicht voor een kleine vier maanden. In die periode wordt het gebouw uit 1982 ingrijpend verbouwd en summier uitgebreid. De voorbereidende werkzaamheden (met o.a. het slaan van enkele heipalen) beginnen op 30 november.
Intern krijgt het rouwcentrum een metamorfose, die onder meer zal leiden tot een grotere aula, een tweede toiletgroep en een betere routing. Bij die herinrichting en uitbouw wordt recht gedaan aan het oorspronkelijke ontwerp van architect Arie Stout, die ook bij de plannen betrokken is. Zij zoon Marko tekende echter voor het nieuwe bouwplan. "Uitgangspunt was een modernisering, waarbij ik ook zoveel mogelijkheid van de structuur van het gebouw wilde behouden. Alle achthoeken, die dit rouwcentrum kenmerken, blijven intact" vertelt Stout jr. over het ontwerp.
Grootste verandering is dat het gebouw een centrale as krijgt, waar vanuit alle ruimtes van het rouwcentrum zijn te betreden. "Nu is het nog een kleine doolhof en moet je door andere ruimtes om de uitgang te vinden. Dat wordt nu één gang" licht de architect toe. Aan het vastlopen in de garderobe wordt een einde gemaakt met extra deur naar buiten, zodat men niet meer heen en weer hoeft te lopen als de jassen zijn gepakt. Ook komen er twee toiletgroepen met aan beide kanten een invalidentoilet. Aan de andere kant komt een vestibule bij de entree.

Dubbele capaciteit
De capaciteit van de aula wordt fors vergroot. Deze ruimte wordt nu gevormd door zes achthoeken. "Dit wordt uitgebreid naar negen achthoeken. Het vloeroppervlak wordt hiermee met 50 procent vergroot. Daarmee zal er straks plaats zijn voor rond de 250 personen. Dat is bijna een verdubbeling" berekende Marko Stout.
Er worden voor deze herinrichting slechts twee nieuwe achthoeken bijgebouwd. Binnen de bestaande muren wordt winst geboekt door ruimtes te benutten die niet meer of minder werden gebruikt. "De sectiekamer is hier niet meer nodig. Ook kan een van de opbaarruimten opnieuw worden ingevuld. We hebben ruimte gevonden voor een nieuwe berging en er komt een familiekamer. Zo'n ruimte was hier nog niet en dat zal zeker in een behoefte voorzien" is de verwachting.
Op basis van de tekeningen van Marko maakte zijn 84-jarige vader een maquette. Met deze driedimensionale uitvoering werd nog een keer kritisch naar het verbouwplan gekeken. "Samen hebben we nog eens gekeken naar de meest logische plekken voor de deuren" aldus de jongste van de twee.

Hergebruik
De architect is er tros op dat het allemaal ook binnen het (beperkte) budget kan worden gerealiseerd. Groot winstpunt noemt hij het hergebruik van materialen. "Alles wat we hier slopen komt op een of andere manier elders in dit gebouw terug. Het hout, de stenen en glas. We gooien bijna niets weg!" wordt onderstreept.
Er was ook een praktische reden om zuinig te zijn op de stenen. Stenen van dit type zijn namelijk niet meer leverbaar. Net als eerder de aula worden alle binnenmuren wit geverfd. Aan de voorzijde krijgt het rouwcentrum een groter luifel. Verder wordt het duurzaam op het dak met zonnepanelen om in de eigen energie te voorzien.

Een tekening met de nieuwe luifel en kleine uitbreiding