De haven van Huys ten Donck in betere tijden

Gestrand in het zicht van de haven

RIDDERKERK - Het herstel van de getijdenhaven van Het Huys ten Donck staat op losse schroeven. Er was maandagavond in de gemeenteraad geen meerderheid voor een bijdrage van 435.000 euro van de haven van het landgoed.
Coalitiepartij Echt voor Ridderkerk was om principiële redenen tegen. "Er zijn genoeg regelingen voor bezitters van historisch erfgoed. Verder moeten ze hun eigen broek ophouden. Het is particulier eigendom"' aldus fractievoorzitter Ad Los. Hij ziet het ook als oneerlijke concurrentie voor ondernemers die het zonder bijdrage van de gemeente moeten doen. Coalitiepartners Partij 18PLUS, SGP, CDA en ChristenUnie vinden het wel een verantwoorde investering. "De gemeente en de inwoners hebben óók belang bij het in stand houden van dit landgoed. Het is ook een schitterende kans omdat het ingelegde geld verdrievoudigd wordt" stelt SGP-raadslid Anton Rottier. In dat grotere budget voor het herstelplan zitten onder meer een subsidie van de provincie en een schenking van baggeraar Van Oord. Smeekbedes om deze "eenmalige kans" te benutten vonden geen gehoor bij de andere partijen. Zij stellen vast dat er niets is geregeld over het toekomstig onderhoud van de nu dicht geslibde haven. Bovendien plaatsen ze veel vraagtekens bij een concept-businessplan waarmee Stichting Het Huys ten Donck in extra inkomsten wil voorzien. De stichting, die nu jaarlijks drie ton tekort komt voor onderhoud van het buitengebied, ziet kansen in woningbouw aan de Donckselaan, recreatiewoningen op het landgoed en mogelijk een hotel.Dit toekomstplaatje zorgde voor de terugtrekkende beweging van de meeste raadsleden. "We zijn blij met het herstellen van een stuk groen van het buitengebied, maar er ligt van alles onder dit plan" aldus Björn Ros (GroenLinks). "Dit is nog maar de eerste fase" concludeert ook Petra van Nes-de Man van Burger op 1. Het voorstel kwam uiteindelijk niet in stemming. Farahnaz Fräser (D66) kwam als eerste met de suggestie om de besluitvorming uit te stellen "om antwoord te kunnen krijgen op nog veel vragen." Na een schorsing kwamen de andere fracties ook tot die conclusie. Wethouder Meij heeft de opdracht gekregen om op korte termijn met een nieuw voorstel te komen.