Kritiek op 'grijs' collegeprogramma

RIDDERKERK - Niet alleen de coalitiepartijen zijn content met het nieuwe collegeprogramma. Ook Karin Kayadoe van Leefbaar Ridderkerk maakte vorige week in de raad tevreden de balans op: "Wij zijn verheugd dat veel zaken gewoon worden doorgezet."
Kritiek op het uitblijven van de beloofde vernieuwing hebben daarom andere fracties. "Het is oude wijn in nieuwe zakken" concludeert PvdA-fractievoorzitter Jeroen Rijsdijk. Hij verwijt Partij 18PLUS en Echt voor Ridderkerk het inleveren van hun standpunten: "De SGP bepaalt voor de komende jaren het beleid."
Björn Ros (GroenLinks) vindt ook dat het christelijk blok te feliciteren is. "Ondanks het verlies van zetels hebben zij nog steeds de macht."
De bekritiseerde partijen pareren de kritiek. Volgens EVR-fractievoorzitter Ad Los werken de coalitiepartijen in goed overleg samen en is er niet één partij die de dienst uitmaakt: "De lijst met ambities is lang. Wij willen tastbare resultaten en hebben hoge verwachtingen."

Algemeenheden
VVD-fractievoorzitter Louis van der Spoel vindt dat het lijstje van het college vooral uitblinkt in algemeenheden. "Ik lees over 25 onderzoeken. Dat zegt mij dat dit college voor veel problemen het antwoord niet heeft. En waar maakt 18PLUS nu als winnaar van de verkiezingen het verschil?" vraagt hij zich af.
Volgens Lucien Wesbroek van Partij 18PLUS zet dit college goed in om het Ridderkerkgevoel weer terug te brengen. Hij zoekt ook toenadering met de rest van de raad. Als vijf partijen het met elkaar eens kunnen worden, dan moet dat toch ook met de hele raad kunnen" vindt de fractievoorzitter van de grootste partij. Volgens Petra van Nes-de Man (Burger op 1) heeft dit vooral een grijs programma opgeleverd: "Al het kleurrijke van 18PLUS en EVR is verdwenen. Veel blijft bij het oude."