Het nieuwe parcours van de Ridderkerkse Cyclocross viel in goede aarde
Het nieuwe parcours van de Ridderkerkse Cyclocross viel in goede aarde Foto: Jos Wesdijk

Nieuw crossparcours valt in de smaak

RIDDERKERK - Het nieuwe parcours van de Ridderkerkse Cyclocross is zaterdag door ruim honderd renners ingewijd. Door het uitblijven van de voorspelde regen werd het geen groot moddergevecht, maar het rondje door de Gorzen was op zich al zwaar genoeg om alleen de sterkste benen vooraan te krijgen.
Bij de goed bezette wedstrijd van de A-categorie, die meetelde voor de Zuid-Hollandse Veldcompetitie, kwam Nils van Kooij als eerste over de finish. Hij begon na pech met zijn ketting aan een indrukwekkende achtervolging en troefde met een voorsprong van twaalf seconden Patrick van Nunen en Roel Huizer af. De ook bij de eerste achtervolgenden rijdende Belg Gaël Tack verspeelde zijn kansen door een valpartij. Hij werd uiteindelijk achtste, maar klasseerde zich nog wel in dezelfde zevende ronde. Bij de B-rijders stond geen maat op Sandor Mol, die vanaf de start aan de leiding reed en niet verzaakte. Hij sloeg uiteindelijk met vijf rondes een gat van ruim een halve minuut op de als tweede aankomende Roel van Leeuwen. Peter Kooistra won kort daarachter het brons. Spannender was de cross bij de vrouwen met Eva van den Born, Juul Hubert en Mariska Kruidenier die vijf rondes om de ereplaatsen streden. Mariska wist uiteindelijk met een riante voorsprong als eerste te finishen. Juul Hubert won 25 seconden later de sprint om de tweede plaats. Voor alle andere dames zat het er na vier rondes op. Veel rijders toonden zich na afloop enthousiast over dit nieuwe crossparcours.