Miriam Renzen (52)

Waar kennen we jou van?

Vanaf mijn zesde jaar woon ik in Ridderkerk. Ik ben medeoprichter van de Kledingbank, Foodcompany en sinds kort Bar in Balans. Ook ben ik bij het minimaplatform betrokken en mensen kennen mij misschien ook van mijn dochter Deborah. Zij is verstandelijk beperkt, maar heeft wel op een reguliere school gezeten.

Je doet veel voor de minderbedeelden in Ridderkerk.

Ja, ik kan slecht tegen onrecht en wil mensen graag helpen naar een mooier leven. Ik wil iedereen met elkaar in contact brengen en dat we elkaar begrijpen. Niet iedereen is bij machte om meer te bereiken. Ook kan ik slecht tegen voedselverspilling. Hoe wij als mensen met de aarde omgaan…

Hoeveel kinderen heb je?

Ik heb vier kinderen. Nathalie is 28 jaar, Naomi is 26 jaar, Deborah 22 jaar en Daniel 17 jaar.

Wat is je mooiste jeugdherinnering?

We gingen vaak wandelen in het bos. Daar heb ik goede herinneringen aan.

Waar word je gelukkig van?

Als het goed gaat met de kinderen en als dingen zo lopen als ik ze graag wil zien. O, en van muziek luisteren. Ik heb een brede smaak. Van klassiek tot DJ Tiesto naar Golden Earring. Ik volg momenteel zangles. Zingen maakt me blij. Ook word ik blij van mensen die mijn hart aanraken.

Waar ben je verdrietig om geweest?

Als de dingen niet gaan zoals ik zou willen. Ik heb wel een positieve instelling en ga er vanuit dat na een tegenslag altijd weer iets goeds komt.

Welke toekomstdromen heb je nog?

Ik zou wel meer willen reizen. Groenland, IJsland en Zuid-Amerika staan nog op mijn lijstje. Ook zou ik graag zien dat mensen minder zouden oordelen en roddelen over elkaar en juist beter naar elkaar luisteren.

Hoe zouden je vrienden jou omschrijven?

Lief, open, aardig en trouw.

Hoe sta je 's morgens op?

Om kwart over vijf. Ik begin de dag met koffie en een krantje en werkvoorbereiding. Ik heb weinig slaap nodig.

Welke verleiding kan je niet weerstaan?

Melkchocolade en butterscotch.
O, en slagroom op taart en gebak.

Wat zijn je angsten?

Dat ik dement in een verzorgingstehuis terechtkom. Ik lig er niet van wakker, maar wil er ook niet echt over nadenken.

Wat vind je stom?

Mensen die hun mening meteen klaar hebben en over elkaar roddelen. Voedselverspilling, ruzie en onrecht.

Wat is je guilty pleasure?

Keihard muziek aanzetten en luid meezingen.

Waar kijk je naar op televisie?

Ik kijk naar TLC, programma's als 'Say yes to the dress' en van die operaties die mislukken enzo. Misschien kan je dit ook beter bij mijn guilty pleasures zetten?

Wat zou je aan jezelf willen veranderen?

Meer geduld zou fijn zijn. En ik zou wel graag willen dat ik beter word in het onderbouwen van mijn mening.

Wie heb je voor het laatst gebeld?

Medebestuurslid van de Kledingbank Arianne Ripmeester. We krijgen een delegatie van het gemeentehuis op bezoek. Wethouders en de burgemeester. Dus daar moesten we het even over hebben.

Wat is je favoriete quote?

Leven en laten leven. Laat iedereen zijn wie hij of zij wil zijn.

Wil je nog iets toevoegen?

Ik ben blij dat ik mensen in Ridderkerk kan helpen en de mogelijkheid krijg om dit te doen. Ook ben ik blij met al die vrijwilligers (45) die hieraan meehelpen. Ik ben een gelukkig mens ben met zoveel oprechte en fijne mensen om me heen.

Ook iemand opgeven voor deze rubriek? Mail naar
astrid@baruitgeverij.nl.