Jeugdkeepster Feyenoord zit vol met dromen

RIDDERKERK - De Ridderkerkse Simara van der Valk geniet volop van haar carrière als jeugdkeepster bij Feyenoord. Met haar onder de lat behaalde Feyenoord onder zeventien dit seizoen met overmacht de titel binnen. De ambitieuze keepster droomt van Feyenoord 1.

door Jeffrey van der Maaten

Ze springt naar de bal en klemt 'm elegant tussen haar keepershandschoenen. Al sinds haar zesde is het haar passie: keepen. Sinds twee jaar doet ze dat bij Feyenoord, de club die diep in haar hart zit. "Ja, ik leef mijn droom."
De zestienjarige doelverdedigster speelde bij IFC uit Hendrik-Ido-Ambacht en maakte daarnaast flinke stappen bij Voetbalschool, waar ze elke zondag extra trainingen kreeg. Vanaf daar maakte ze de droomtransfer naar Feyenoord. In tegenstelling tot veel profclubs hebben de Rotterdammers nog geen elftal in de Eredivisie voor vrouwen. "Uiteindelijk is dat wel het doel van de club. Er zijn nu enkel jeugdteams." Het is ook haar ambitie om het doel van het eerste vrouwenelftal van Feyenoord te verdedigen. "Daar werk ik hard voor."
De havo-examenkandidaat traint namelijk drie keer per week in Rotterdam, het trainingscomplex van Feyenoord. Daarnaast traint ze nog altijd extra op zondag. "Soms is het wel pittig, maar het is het waard. Het blijft geweldig om zaterdag in m'n Feyenoord-tenue te staan."
Van der Valk, die haar eerste voetbalstapjes bij RVVH zette, houdt van de spanning onder de lat. "Als keeper kan je met een goede redding een hoogtepunt in de wedstrijd brengen. Daarnaast is het leuk om ballen met fraaie reddingen uit het doel te houden." De 1,80 meter lange sluitpost is met name goed aan de bal. "Ik ben een meevoetballende keepster."
Ze leeft nu al als een prof. "Ik let op wat ik in m'n vrije tijd doe. Daarnaast worden mijn keepershandschoenen al twee jaar gesponsord door Jeugdkeeper. Dat is echt heel leuk." Haar dromen reiken niet alleen tot het eerste elftal van Feyenoord. "Ik hoop het Nederlands elftal te halen en misschien nog bij een mooie club in het buitenland te spelen. Dan heb ik het maximale bereikt."