Fred Boer (64)

Waar kennen we jou van?

Ik woon vanaf mijn zesde jaar in Ridderkerk. Vroeger was ik betrokken bij het minitheater in Slikkerveer. Ik was daar toneelmeester. Later werkte ik ook mee aan de Wagenspelen in Ridderkerk. Twintig jaar lang was ik te horen als Thijmen Draadgaren in een hoorspel op zaterdagmiddag bij RTV Ridderkerk. En ik heb jarenlang pannenkoeken gebakken op de laatste zaterdag van de zomervakantie voor de kinderen uit de buurt. Het begon ooit in de tuin en werd ieder jaar groter. Er gingen steeds meer buren mee doen. Hier kreeg ik ooit een 'Slinger' voor vanwege het goede buurtinitiatief.

Wat doe je in het dagelijks leven?

Ik werk als opzichter bij een woningbouwvereniging in Rotterdam. Daarnaast is mijn grote hobby cartoons tekenen. Ik teken wekelijks een cartoon voor de Zorgkrant en regelmatig voor het glossy magazine De Doorgang, een blad van patiëntenvereniging SPKS.
Zo nu en dan word ik gevraagd voor illustraties in boeken. Het is heel leuk om te doen. Vaak lach ik al bij het maken van de tekening. Vier jaar geleden is er een boek uitgebracht van de cartoons die ik gemaakt hebt. Dit was ter gelegenheid van mijn zestigste verjaardag.

Hoe is jouw gezinssituatie?

Ik ben 23 jaar getrouwd met Tineke.
Zoon Marijn is 26 jaar. Hij heeft net zijn bul voor biologie gehaald en gaat deze maand samenwonen.

Wat is je mooiste jeugdherinnering?

Met de familie op zondag naar een bos in Brabant. Ook de weekenden op de camping in Oisterwijk. De vrijheid die ik daar voelde weet ik nog goed.

Waar word je gelukkig van?

Van kwaliteit. Als producten zo gemaakt zijn, dat ze doen waar ze voor bestemd zijn. Er wordt zoveel rotzooi geproduceerd. Ook word ik gelukkig van kamperen. We gaan er een paar keer per jaar op uit met de caravan. Duitsland, Frankrijk, België…

Waar ben je verdrietig om geweest?

Het overlijden van goede vrienden.

Welke toekomstdromen heb je nog?

Ik vind mijn werk leuk, maar kan ook uitkijken naar mijn pensioen. Dan ga ik meer tekenen en kamperen. Ik heb een cursus meubelmaken gevolgd en dat wil ik dan ook graag in de praktijk gaan brengen.

Hoe zouden je vrienden jou omschrijven?

Dat heb ik even nagevraagd: een mopperaar met humor.

Hoe sta je 's morgens op?

Half zes en ik ben meteen wakker. Ik ga douchen en maak brood klaar voor Tineke en mezelf. Ik lees nog even de krant online en ga om half zeven de deur uit. In het weekend ben ik net zo vroeg wakker.

Wat heb je geleerd van je moeder?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. (Lachend) Meestal leef ik daarnaar. Maar ik moet zeggen dat ik de laatste tijd ook vaker uit mijn comfortzone kom.

Waar kijk je naar op televisie?

Documentaires op Discovery over bijvoorbeeld 'foodfactory'. Ook programma's zoals 'How it's made' en 'abandoned structures'.

Welke verleiding kan je niet weerstaan?

Alles in de koelkast. Dat is de deur in huis die het meest open en dicht gaat. Ik ben vooral gek op kaas.

Wat zijn je angsten?

Ik denk niet dat het echt een angst is, maar ik ga niet vliegen. Tineke gaat soms alleen op reis. Ik houd niet van de afhankelijkheid die bij vliegen hoort. De koffers die je ergens moet inleveren, het wachten... Dat is echt niets voor mij.

Wat is je guilty pleasure?

Ik luister veel naar muziek en mijn smaak is heel breed. Maar dat ik ook wel eens Helmut Lotti of Frans Bauer op heb staan, dat vertel ik eigenlijk liever niet.

Wat vind je stom?

Alles wat ik niet begrijp van andere mensen. Zoals het vuil dat op straat wordt gegooid. Zakken vol afval van McDonald's langs de rijksweg. Echt heel dom. Ook de 'ikke ikke' maatschappij die steeds groter wordt.

Wat zou je aan jezelf willen veranderen?

Mijn conditie zou wel wat beter mogen.

Wie heb je voor het laatst gebeld?

Tineke om te zeggen dat ze op moest schieten. Het was vanmorgen even chaos in huis. Zij moest met de auto naar de garage, de nieuwe droger zou komen en jij zou hier om elf uur zijn. Alles kwam tegelijk.

Wat is je favoriete quote?

Als je zuinig bent waar het kan, kan je gul zijn waar het moet.

Wil je nog iets toevoegen?

Ik ben heel blij dat alles op het moment zo meezit. Er wordt me veel gegund.

Iemand opgeven voor deze rubriek? Mail naar astrid@baruitgeverij.nl.