Singelkerk zet deuren met kerst open

RIDDERKERK - De Singelkerk, in het oude hart van Ridderkerk, opent dit jaar op tweede kerstdag 's middags de deuren voor inloop. 's Ochtends is er kerstzang. Op eerste kerstdag zijn er zoals gebruikelijk twee kerkdiensten. "De kerk wil er voor iedereen zijn", zegt Liesbeth Blok van de Singelkerk. "Op tweede kerstdag willen mensen eropuit, anderen ontmoeten of hebben juist behoefte aan een rustig moment. Ze zijn welkom in de Singelkerk. Er is een laagdrempelig inloopprogramma, met muziek en een versnapering. Gewoon voor wie zin heeft, wil luisteren naar muziek of juist het gesprek zoekt."

Extraatje

Het middagprogramma op tweede kerstdag is een extraatje, zegt Blok. '''s Ochtends is er van 10.00 tot 11.00 uur kerstzang, waarbij kinderen en jongeren het programma verzorgen. Een kinderorkestje zorgt voor begeleiding. We zingen natuurlijk kerstliederen, er is een Schriftlezing en er worden gedichtjes voorgedragen." Ook op eerste kerstdag is de Singelkerk open. "Uiteraard, een prachtige traditie",  bevestigt Blok. "Om 9.30 uur en 17.00 uur is er een kerkdienst. 's Ochtends gaat onze eigen predikant, dominee G.D. Kamphuis, voor, terwijl dominee W.F. Jochemsen uit Noordeloos de middagdienst verzorgt. Ik vind dat bijzonder: de goede boodschap van kerst is binnen handbereik!"

Geheim

Ds. Kamphuis zal een preek houden over de tekst: 'Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond.' "Dit zijn woorden van de evangelist Johannes die een groot geheim bevatten", licht de predikant van de Singelkerk toe. "Ze laten het menselijke gezicht van God zien. God daalt neer in onze ellende. Zo dicht is Hij bij mensen gekomen. Jezus' geboorte vraagt om een antwoord", zegt ds. Kamphuis. "Dat God mens werd, is een ongelofelijk kostbaar feit, en ook meer dan dat. Zijn stem roept ons, Zijn ogen nodigen ons uit. Wat is ons antwoord?"

"De kerken willen graag delen in het geheim van kerst", laat Liesbeth Blok weten. "We hopen dat mensen de weg vinden en zich welkom weten. Er is méér dan eten, drinken en cadeaus. Daarom we hebben her en der in Ridderkerk posters gehangen. Dat is wat ons betreft voor iedereen een uitnodiging."