Volle herberg ziet ster in De Fakkel

RIDDERKERK - Bij de tweede editie van het "Christmas Event" voor Ridderkerk waren niet alle plaatsen in sporthal De Fakkel bezet. Wel was er een volle herberg. Naast gevarieerde optredens van One Voice werd het speciaal voor deze avond geschreven toneelstuk "De Herberg" opgevoerd. Andries Boneschansker vertelde met deze eenakter het kerstverhaal vanuit een heel andere optiek. In de herberg, waar geen plaats was voor Jozef en Maria, verzamelden zich gasten die het paar op weg naar Bethlehem waren gepasseerd. De herbergier vertelt daarna trots dat hij ze de deur heeft gewezen. Daarna zijn het de vrouwen in de herberg die zorgen voor een plekje in de stal en met doeken gaan slepen als ze merken dat de bevalling aanstaande is. Dat gebeurt allemaal buiten beeld. Op het podium gaan de door wijn gevoede tafelgesprekken door met subtiele verwijzingen naar de latere wonderen van Jezus. Pas als er een herder binnenkomt en de gasten de ster van Bethlehem zien valt het kwartje. De schrijver van dit originele kerstspel stond tot veler verrassing zelf ook op het podium. Hij had zich als een van de figuranten in de volle herberg gemengd. Voorafgaand bleek hij ook een rol te hebben als Romeinse soldaat die bezig was met de volkstelling. Hij scheef 1 bij het zien van de herbergier, telde ook de waardin voor 1 en noteerde "veel" na een blik in de zaal. Volgend jaar hoopt men weer een groot Christmas Event te houden.