Petra is politicus van het jaar

RIDDERKERK - Petra van Nes-de Man (Burger op 1) is uitgeroepen tot Ridderkerks politicus van het jaar 2018. Ze kreeg de prijs afgelopen zaterdag na het maandelijkse politieke debat in de studio van Radio Ridderkerk. "Ik vind dit echt een hele eer" reageerde de verraste winnares.
Volgers van de lokale politiek van De Combinatie, Het Zuiden en Radio Ridderkerk nomineerden ook dit jaar de kandidaten voor de titel. Hun afzonderlijk opgestelde lijstjes bracht naast Petra van Nes ook Louis van der Spoel (VVD) en Björn Ros (GroenLinks) in de top drie. Alle drie scoren hoog door hun inbreng in de raadsdebatten. Petra maakt daarbij het verschil door bijna altijd aanwezig te zijn bij bewonersavonden en andere activiteiten in de gemeente. "Waar andere partijen vaak alleen in de periode kort voor de verkiezingen zichtbaar op straat zijn, mag van deze politicus van het jaar gezegd worden dat zij altijd en overal is" aldus het juryrapport. Daarbij wordt opgemerkt dat Petra in korte tijd mede een nieuwe partij heeft opgezet en daarmee een raadszetel heeft gehaald. "We hebben een fantastische nieuwe club" zegt het bekroonde raadslid. Ook in voorliggende jaren liet zij zich overigens al vaak bij lokale activiteiten zien. "Dat is de manier om informatie te vergaren" vindt Petra, die op deze manier ook mensen voor de politiek wint. "Vaak weten mensen niet hoe het er in de politiek toegaat. Het leeft bij mensen alleen als er problemen zijn. Sommigen kunnen dan fanatiek zijn, maar het gebeurt uiteindelijk allemaal in de raadzaal."
Ook Van der Spoel en Ros waren verguld met hun nominaties, maar willen de eer niet naar zich toe trekken. "Je doet dit met een team en die houden je scherp" zegt de VVD'er over partijgenoten die een rol op de achtergrond spelen. Dat benadrukt ook Björn: Als ik dit alleen moest doen zou ik niet de motivatie hebben die ik nu heb."