Henk van Mastrigt (70)

Waar kennen we jou van?

Ik woon mijn hele leven in Rijsoord. Ik ben al jaren hulpsinterklaas, ijsmeester van de Rijsoordse ijsclub, koster van de Opstandingskerk, lid van het wijkideeteam, lid van de bazaarcommissie en samen met mijn vrouw Bep serveren we eten voor 25 mensen in de Opstandingskerk.

Wat veel vrijwilligerswerk.

Tien jaar geleden ging ik met pensioen bij ECT. Daarna werd ik aan alle kanten gevraagd voor vrijwilligerswerk. Stilzitten kan ik niet. Ik ben graag onder de mensen en buiten, dus ja, ik vind het fijn dat ik dit allemaal kan doen. Mensen vragen weleens of ik een lot heb gekocht voor de loterij. Ik antwoord dan 'Elke dag is een lot uit de loterij'. Het is heel fijn dat ik gezond ben en dat dit mogelijk is.

Hoe is jouw gezinssituatie?

Afgelopen zomer vierden Bep en ik dat we 45 jaar getrouwd waren. We gingen samen met onze twee dochter, twee schoonzonen en onze vier kleinkinderen van achttien, veertien, acht en zes jaar een weekend naar de Efteling. Ik ben zelfs in de Python geweest met de kleinkinderen. We eten ook iedere donderdag met z'n tienen om even bij te praten.

Wat zijn je hobby's?

Ik ben een fanatiek fietser en lid van Rekreatoer Ridderkerk. We zijn nu aan het trainen om de Alpe d'Huez te beklimmen. Daar gaan we in het voorjaar naartoe. Ik fiets vaak en maak gerust ritten tussen de tachtig en honderddertig kilometer. Daarnaast hebben we een volkstuin. In de zomer ben ik daar vaak te vinden.

Wat is je mooiste jeugdherinnering?

Op mijn zestiende verjaardag kreeg ik een Batavus Whippet van mijn ouders cadeau. Met twee gouden uitlaten. Een sticker van Elvis erop, lakschoentjes aan en gel in het haar… en daar gingen we.

Waar word je gelukkig van?

Ieder jaar fietsen Bep en ik met goede vrienden door de bergen van Oostenrijk en Italië. Dan zijn we zo dankbaar dat we nog gezond zijn en dit kunnen doen.

Waar ben je verdrietig om geweest?

Het overlijden van familieleden en van mijn goede vriend Bas Huizer. Ik mis hem nog steeds erg.

Welke toekomstdromen heb je nog?

Voor mezelf heb ik geen dromen meer.
Wel zou ik een wereld wensen waarin we beter met elkaar omgaan en elkaar alles gunnen.
Hoe zouden je vrienden jou omschrijven?

Ruimhartig, trouw, vrolijk, zorgzaam, humor en een man met emoties.

Hoe sta je 's morgens op?

Zo rond zeven uur. Ik begin de dag met een kop thee, en boterham met pindakaas, de krant en daarna breng ik Bep ontbijt op bed.

Welke verleiding kan je niet weerstaan?

Olienoten. Ik ben er gek op. Ik neem geeneens tijd om ze in een schaaltje te doen. Zo vanuit het keukenkastje in mijn mond.

Wat zijn je angsten?

Dat er iets met mijn gezin of mijn gezondheid gebeurt.

Wat vind je stom?

Dat wij in een welvarend land voedselbanken nodig hebben.
Bumperkleven, rechts inhalen, appen tijdens het autorijden. O, en binnen de bebouwde kom te hard rijden.

Wat heb je geleerd van je moeder?

Mijn moeder was een zorgzaam, vrolijk mens met veel gekkigheid en humor. Dat heb ik van haar geërfd.

Waar kijk je naar op televisie?

Ik kijk naar het weer of ik kan gaan fietsen of in de winter of het al gaat vriezen zodat we de schaatsen onder kunnen binden.

Wat zou je aan jezelf willen veranderen?

Ik ben tevreden met mezelf.

Wie heb je voor het laatst gebeld?

Mijn kleinzoon Kevin. Hij wilde mijn auto lenen. Hij heeft net zijn rijbewijs en kan nu zelf naar Feyenoord, waar hij voetbalt.

Wat is je favoriete quote?

Maak van iedere dag een feestdag, als dat mogelijk is.

Wil je nog iets toevoegen?

Ik wens iedereen uit Ridderkerk een gezond nieuwjaar en ik hoop iedereen deze winter te zien op de ijsbaan in Rijsoord.

Ook iemand opgeven. Mail naar astrid@baruitgeverij.nl.