Snuffelgift voor 23 schapen

RIDDERKERK - Voor een schapenproject in Oeganda is 1500 euro geschonken uit de opbrengst van het Snuffelpand in Ridderkerk. ADRA Nederland kan met deze gift 23 schapen kopen voor een schapenbank voor de Batwa bevolking in het district Kisoro.
De Batwa (Pygmeeën) staan bekend als de oude bewoners van de ondoordringbare Bwindi en Mughahingabossen in het westelijk deel van Oeganda. De bossen zijn in 1992 aangewezen als Nationaal Park en op de Werelderfgoedlijst geplaatst. De Batwa werden hierdoor verjaagd door de regering en kregen geen enkele compensatie om ergens anders een nieuw leven op te bouwen. Geen dak boven hun hoofd, geen onderwijs om iets te leren, helemaal niets. Daarbij hebben discriminatie, armoede en uitsluiting invloed op het vermogen van de Batwa om werk te vinden. ADRA Nederland wil samen met ADRA Oostenrijk en ADRA Oeganda zorgen dat de Batwa eigen bronnen van inkomsten krijgen. Doel is om zes schapenbanken op te zetten. Een schapenbank is een soort fokprogramma waarbij een gezin een schaap krijgt. Als het schaap een lam krijgt, kan de familie dat doorverkopen en verwerft zo inkomsten. ANDRA heeft per schaap 65 euro nodig.

Verkoop
Op zaterdag 5 januari is er weer verkoop in het Snuffelpand bij het Dillenburgplein in Slikkerveer van 10.00 tot 16.00 uur. Voor meubels kan men zaterdag tussen 10.00 en 15.00 uur kijken in de opslag aan de P.C. Hooftstraat (tegenover de dierenkliniek)