Hulsbosch: 'Wij horen om de prijzen te spelen'

RIDDERKERK - RVVH presteert dit seizoen zeer ondermaats. De Ridderkerkse formatie bezet de laatste plaats, terwijl de ambities voor dit seizoen hoog waren. Coach Ronald Hulsbosch blijft echter vastberaden: "We moeten opkrabbelen en uit dit dal klimmen."

door Jeffrey van der Maaten

Aan het begin van het seizoen sprak de bij RVVH teruggekeerde Brandon Könemann zijn hoge ambities uit met het Ridderkerkse vlaggenschip. De aanvaller vond dat RVVH het spelersmateriaal had om in de bovenste regionen mee te doen. Een blik op de ranglijst tijdens het Kerstdiner verraadde echter dat de club op de laatste plaats bivakkeert. Zorgelijk voor het bestuur en de spelers, maar zeker voor de nieuwe coach Ronald Hulsbosch.
De 50-jarige trainer, die voorheen succesvol aan het roer stond bij clubs als Nieuw Lekkerland en SV Heinenoord, vecht namelijk ook tegen zijn verwachtingen om lijfsbehoud in de eerste klasse. "We hebben een goede ploeg en spelen regelmatig goed voetbal, maar toch staan we onderaan. Dan gaat het duidelijk ergens fout."

Blesureleed
Hulsbosch durft zelf meteen zijn vinger op de zere plek te leggen. Hij wijt de problematische situatie namelijk aan de voorbereiding die zijn ploeg draaide. "Al vroeg in het seizoen kregen we te maken met blessureleed. We hebben te veel de pijlen gericht op terugkerende spelers, die dan uiteindelijk weer een tegenslag te verduren kregen in hun herstelproces."
"In mijn ogen golden enkele geblesseerde spelers als de sleutel tot succes, dus bleef ik bezig met hun terugkeer", vervolgt Hulsbosch. "Het was frustrerend om te zien dat ik uiteindelijk dan alsnog geen beroep op die jongens kon doen. Toch heb ik ervan geleerd." Na zeven wedstrijden gooiden de Ridderkerkers het over een andere boeg. "Ik besloot me volledig te focussen op het beschikbare materiaal. Dat betekende wel dat ik voor een andere formatie koos (4-3-3, red.)." Het wilde ook daarna niet bepaald vlotten met de elftal dat het sportief de laatste jaren niet voor de wind gaat. "Het werd ook een mentaal ding. Voetballend legden we regelmatig prima spel op de mat, maar elke tegenslag zorgde voor een nieuwe mentale klap", verklaart Hulsbosch.

Sturing
De Dordtenaar is zeer zelfkritisch. "Ik heb die jongens in de beginfase van de competitie te weinig sturing gegeven. Het is een zeer ambitieuze groep die graag tactisch aan de slag wil gaan, maar ook een groep die daarbij hulp nodig heeft. Ik liet ze te vrij aan het begin van het seizoen." Toch vreesde hij geen moment voor zijn eigen positie. "Voorzitter Mario Papavoine spreekt al het hele seizoen zijn vertrouwen in mij uit. We gaan dit met z'n allen oplossen."
Dat moet gebeuren na de winterstop, die op het goede moment komt voor de spelers en staf. "Ik was wel even toe aan een onderbreking, want ik ben er de hele dag mee bezig om deze situatie om te buigen. RVVH is zo'n grote club, we zijn het aan onze stand verplicht om voor de prijzen te spelen." Dat wordt lastig in de tweede seizoenshelft, maar Hulsbosch verwacht enkele impulsen in de winter. "Het scoutingsbeleid gaat op de schop. We gaan nu inzetten op talentvolle spelers die binding hebben met RVVH of uit de regio komen, die qua fitheid en bereidheid iets toevoegen. We moeten opkrabbelen en uit dit dal klimmen."