Ton Schipper: Max Verstappen op de A15

Er staat een Noordenwind. In het Oosterpark houdt dat in, dat de ernaast gelegen A15 vrijwel niet te horen is. Een vreemd verschijnsel om daar te lopen en een serene rust te ervaren. Des te groter is de schrik als er plotseling, schijnbaar uit het niets, een projectiel langs mij heen schiet. Ik sta toevallig met mijn toestel in mijn hand, zodat ik nog net een foto kan maken van de achterzijde anders zouden jullie mij niet geloven. Verbijsterd staar ik het gevaarte na. Het was vlak langs mijn benen geschoten, even geruisloos als een uil die in de nacht zijn prooi nadert. Ik schat de snelheid op zo'n 50km/u. Best snel voor een wandel/fietspad. Even later is het buitenaardse wezen uit het zicht verdwenen. In gedachte blijf ik achter en mijmer verder, terwijl ik mijn zojuist gemaakte foto bestudeer. Geruisloos, er zit dus geen motor in, of zou het een elektromotor zijn. De berijder zat onherkenbaar verborgen achter een gesloten koepel. Is hier sprake van een geheime proefrit? De wetenschap is al verder dan wij denken. Terwijl wij ons druk maken over de toenemende files en de ongezonde luchtvervuiling, zijn onze deskundigen blijkbaar al bezig met experimenten om al deze problemen op te lossen. Een capsule van ongeveer 2 meter lang en 50cm breed, die geruisloos over onze wegen rijdt, zonder daarbij de lucht te vervuilen. Stel je voor hoe mooi Ridderkerk er straks bij zal liggen. De A15 alleen nog maar bereden door deze wondermobielen, die nauwelijks ruimte in beslag nemen, zodat we van een 3-baansweg een 6-baansweg kunnen maken. Alles in één klap opgelost. Weg files, weg luchtvervuiling, weg verkeerslawaai. Ik mijmer even door over het rood-witte gevaarte. De snelheid en stroomlijn doen mij aan een Formule-1 bolide denken. Iets kleiner van stuk weliswaar. Zou het soms zo zijn dat Max Verstappen hier stiekem oefent voor zijn nieuwe seizoen. Vanwege zijn succes is er sprake van dat het circuit van Zandvoort of het motorcircuit in Assen weer Formule-1 klaar gemaakt gaat worden. Klein probleem is dat dit ons vele miljoenen zal gaan kosten. Max heeft allang gezien dat hier rond Ridderkerk een kant en klaar circuit aanwezig is. We sluiten de A15 en A16 voor één weekend af, maken keerpunten bij de Ridderster en net over de Alblasserdamse brug en Max kan hier onder het toeziend oog van 17 miljoen landgenoten op zijn sloffen wereldkampioen worden. Heel Nederland gelukkig en Ridderkerk staat op de kaart. Nu eens niet als een stad-om-voor-in-de-file-te-staan, maar als sportstad no 1. Onze wethouder Peter Meij met de finishvlag, Henk van Os die Max naar het podium begeleidt en Anny Attema die hem de lauwerenkrans omhangt. 2019 belooft een mooi jaar te worden.

Ton Schipper