Ridderkerkse met documentaire over anonieme zaaddonatie

RIDDERKERK - De Ridderkerkse Nadia Konijnenburg (19) maakt samen met studiegenoot Marloes van Velzen (21) een documentaire, over de zoektocht van twee donorkinderen naar hun biologische vader en de gevolgen van anonieme zaaddonatie.
De documentaire volgt twee donorkinderen uit Friesland. Beiden zijn zij verwekt door een anonieme zaaddonor en kregen dit pas op late leeftijd te horen. De een namelijk toen zij 21 was en de ander pas op 41 jarige leeftijd. Een wending in hun leven die nog steeds veel invloed op hen heeft. 'Anonymous Roots' laat de zoektocht zien naar hun donor en andere familieleden. De film gaat echter nog dieper dan alleen dat, het wordt duidelijk hoeveel vragen en onzekerheden hun proces met zich meebrengt. Wie ben ik, en waar kom ik vandaan?

De twee studenten Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht produceren de documentaire voor hun minor CampusDoc. Voor allebei is het de eerste keer dat zij zich wagen aan het maken van een documentaire; een grote uitdaging. Toch is het niet zomaar een studentenproject vinden zij, maar veel meer een serieuze documentaire. "Een donorkind, verwekt door een anonieme zaaddonor, moet de puzzel van DNA vaak alleen oplossen. Wij vinden dat er voor dit proces meer aandacht en oplossingen moeten komen".

Diepgang
Marloes en Nadia merkten dat het onderwerp donorkinderen meer in de media-aandacht kwam, maar dat deze aandacht vaak toch oppervlakkig bleef. Wat zij misten was de diepgang. Hoe begin je met het zoeken naar je donor bijvoorbeeld, hoe werkt dit? Maar ook wat voor emotionele kanten brengt dit proces met zich mee, hoe belangrijk is steun hierbij? Daarom besloten zij hun documentaire aan dit onderwerp te wijden en de kijker meer diepgang te brengen. Er wordt meer gefocust op hoe belangrijk de vriendschap voor de twee vrouwen is en wat de gevolgen zijn van anonieme zaaddonatie. Zo willen zij de belangen van de donorkind community meer aan het licht brengen en meer aandacht voor het onderwerp creëren.

De documentaire Anonymous Roots is voor het eerst te zien op 27 januari, tijdens het CampusDoc Festival in het Louis Hartlooper Complex in Utrecht. Daarna willen de filmmakers de documentaire verder verspreiden in binnen- en buitenland. Ze zijn een crowdfundingsactie gestart om hun documentaire te bekostigen.

Kijk op: https://cinecrowd.com/nl/anonymous-roots.