Vakmanschap is meesterschap bij Ton Wilschut

RIDDERKERK - Als jochie in korte broek kwam Ton Wilschut (54) al bij zijn vader in de smederij aan de Pruimendijk in Rijsoord. Om te helpen was hij nog te jong. Nee, Ton vermaakte zich door boven op de rug van het paard te klimmen, dat zijn vader op dat moment aan het beslaan was.

door Ronald Hooijmeijer

Na de Ambachtsschool was het tijd om zijn vader daadwerkelijk te gaan helpen. Ton wastoen zeventien. Het idee was rustig het vak te leren en na verloop van tijd de zaak over te nemen. Maar van dat rustige kwam niets terecht. Door een afnemende gezondheid van zijn vader werd Ton in het diepe gegooid om de zaak draaiende te houden. Dat ging hem prima af. Van de oude smederij rest niets meer dan wat oud gereedschap. Ton werkt nu voor diverse aannemers uit de regio en GMB Civiel B.V. uit Heerjansdam. Recent heeft hij voor de Greenery een acculaadstation gemaakt en het frame waarop de zonnepanelen langs de velden van vv Rijsoord en in het Reijerpark staan, komen van zijn hand. Wel is het bedrijf altijd kleinschalig gebleven. Ook nu doet de vakman het nog steeds alleen.

Goedkoop
Firma M. Wilschut en Zn heeft een lange historie. In 1838 werd het opgericht door Maarten Wilschut en is sinds die tijd steeds in handen van de familie gebleven. Ton is de zesde generatie. Ton: ,,Van alle facetten van het ondernemen vind ik het vak uitvoeren het mooiste deel. De werkzaamheden zijn heel divers. Grotere projecten worden afgewisseld met kleinere, maar wel op maat gemaakte, projecten. Het is bijvoorbeeld een prachtige uitdaging om te voldoen aan de vraag voor een mooi, functioneel, hekwerk om een tuin.
Soms hebben de mensen daar eigen ideeën naar, maar ze laten het ook helemaal aan mij over. Ik ga dan een ontwerp maken en na goedkeuring aan het werk."
,,Ik ga daarbij altijd uit van kwaliteit. Als je een hekwerk niet goed behandeld, dan komen er na een jaar of tien problemen. De lak bladdert er vanaf, of de verbindingen scheuren. Het opknappen kost dan veel geld. Goedkoop wordt zo duurkoop. Dat gebeurd bij hekken die ik maak zeker niet. Standaard worden alle werken thermisch verzinkt en dan voor zien van een dubbele laag poedercoating waardoor het lakwerk lang blijft zitten."

Georganiseerd
De werkplaats van Ton ziet er georganiseerd en schoon uit. ,,Ik kan niet werken in een rommel," zegt hij daarover. Voor ik met een nieuwe klus begin, ruim ik eerst altijd alles op. Pas dan ga ik aan wat nieuws beginnen."
Ook de bestelauto waarmee Ton voor komt rijden is strak georganiseerd. ,,Ik moet alles blindelings kunnen pakken en zorg dus wel dat het opgeruimd blijft. Dat zit in mijn karakter en in de manier van werken opgesloten. Geen rommel. Niet op de werkvloer en helemaal niet als eindproduct voor de klant. Kwaliteit boven alles."
Voor de Ridderkerker zijn het lange werkweken. Zestig tot zeventig uur per week is gewoon.Door dat drukke bestaan heeft hij zijn hobby als jeugdtrainer bij RVVH opgegeven. Voor vakantie met zijn vrouw Ingrid, kinderen en kleinkinderen maakt hij echter tijd. Op Texel vinden ze dan de broodnodige ontspanning.