Jordy Buijs geniet van spelen in Japan

RIDDERKERK - Voetballer Jordy Buijs, die tot zijn negentiende in Ridderkerk opgroeide, speelde de afgelopen competitie bij de Japanse club V-Varen Nagasaki. De 29-jarige verdediger barst nog van de ambities: "Naar Feyenoord, dan is de cirkel rond!"

door Jeffrey van der Maten

Je kan Jordy Buijs met recht een wereldreiziger noemen. In twee jaar tijd diende hij voor de Roemeense voetbalclub Pandurii Târga Jiu, het Australische Sydney FC en de club waar hij afgelopen juli neerstreek: V-Varen Nagasaki, waarmee hij afgelopen jaar niet aan degradatie kon ontsnappen. Nadat hij afgelopen zomer vertrok uit Australië, kwam een van zijn langgekoesterde dromen uit. "Ik heb altijd al eens in Japan willen spelen." Waar de meeste voetballers dromen van een carrière bij pakweg het Spaanse FC Barcelona, was Buijs al vroeg realistisch. "Ik wist dat die grote clubs er niet inzaten voor mij. Daarom stond Japan hoog op mijn wensenlijstje."
Hij geniet van het Aziatische leven. "Het is een prachtig land, waar het voetbal écht leeft." De 29-jarige centrumverdediger kan niet onopgemerkt over straat. "Overal zijn fans die een handtekening of een foto willen. Daar geniet ik heel erg van."
Juist die waardering heeft hij gemist in de Nederlandse Eredivisie, waar hij speelde voor De Graafschap, NAC Breda, SC Heerenveen en Roda JC. "De fans waren altijd geweldig voor me, maar in Nederland is er toch veel kritiek op voetballers. Hier word ik echt op handen gedragen. Dat is prachtig."
Buijs kan niet ontkennen dat geld geen rol heeft gespeeld om naar het Aziatische land te trekken. "Uiteraard is het hier financieel aantrekkelijk, maar het was niet de hoofdreden om in Japan te gaan spelen. Het niveau is gewoon erg hoog. Ik durf wel te zeggen dat de spelers hier technischer zijn dan in Nederland."
De Ridderkerker, die zijn eerste voetstapjes in de voetballerij zetten bij SV Slikkerveer, mist zijn thuisland wel. "Het is moeilijk om contact te onderhouden met familie en vrienden, want het is hier acht uur later. Als zij gaan lunchen, is het voor mij al bijna bedtijd." Mede daarom is het de intentie van Buijs om ooit terug te keren naar Nederland. "Ik heb daar prachtige jaren gehad, dus ik zou het ook mooi vinden om mijn carrière in de Eredivisie af te sluiten."
Buijs zit vol met dromen. Dat was vroeger al zo, toen hij als Ridderkerks jochie de gehele jeugdopleiding van Feyenoord doorliep, waar hij uiteindelijk geen officiële minuten maakte in het eerste elftal. "Daar heb ik het jarenlang heel moeilijk mee gehad. Er viel echt een droom in duigen. Toch ben ik vastberaden om er ooit nog terecht te komen."
En dat niet als voetballer. Buijs wil, net als vader Steef Buijs (coach vv Rijsoord), na zijn actieve carrière het trainerschap in. "Ik heb al wat cursussen gevolgd. Ik droom ervan om later iets bij mijn jeugdliefde Feyenoord te doen. Dan is voor mij de cirkel rond."