Bram Brouwer (bijna 73)

Waar kennen we jou van?

Ik woon mijn hele leven in Ridderkerk. Ik ben opgegroeid aan de Molendijk. Verder heb ik bijna veertig jaar bij A. Hak Pijpleidingen gewerkt. De mensen van mijn leeftijd kennen me voornamelijk nog van de band The Jumping Dynamites. We waren bekend in de jaren zestig. Nog dagelijks word ik in het dorp aangesproken over die band. Leen Huizer, beter bekend als Lee Towers, was onze leadzanger. Vorige week was hij met een interview op televisie. De andere dag word ik daar dan gelijk op aangesproken. ,,Hé, Bram weet je nog'', beginnen ze dan.

Zie je Lee Towers nog?

Nee, met Leen heb ik geen contact meer. Wel met twee andere leden van de band. We komen een keer per jaar bij elkaar om herinneringen op te halen.

Hoe is jouw gezinssituatie?

Ik ben 47 jaar getrouwd met mijn buurmeisje Nel. We hebben twee zonen, twee kleindochters en een kleinzoon.

Wat is je mooiste
jeugdherinnering?

Dan zijn er een aantal hoor. Ik denk met plezier terug aan de vrijheid die ik als kind had. Uit school lekker voetballen met de vrienden. Verder heb ik mooie herinneringen aan St. Joris, de bioscoop in Ridderkerk. En mijn diensttijd was geweldig. Ik heb als paukenist bij het muziekkorps gediend. Heel de dag met mijn hobby bezig zijn.

Waar word je gelukkig van?
Als alles goed gaat met mijn vrouw, kinderen en kleinkinderen.

Waar ben je verdrietig om geweest?

Het overlijden van mijn ouders en schoonouders gaf me veel verdriet. Het gemis van het warme contact, maar ook de vaste gewoonten, zoals iedere zondag op bezoek gaan.

Welke toekomstdromen heb je nog?

De grootste dromen zijn wel voorbij. Ik hoop voornamelijk gezond te blijven.

Hoe zouden vrienden jou
omschrijven?

Vrolijk en zorgzaam. Ik ben nooit chagrijnig. Nou ja, dat is natuurlijk niet helemaal waar. Ik heb ook wel eens mijn dag niet, maar andere mensen merken dat nooit aan mij. En ik bied graag de helpende hand als dat kan.

Hoe sta je 's morgens op?

Om een uur of acht, half negen. Ik begin de dag met koffie, brood en het journaal kijken. Niet alleen op NPO 1, maar ik ga alle zenders af. Dan is het half tien ongeveer en begint de dag.

Welke verleiding kan je niet weerstaan?

Patat. Zelfs in een wokrestaurant of bij de chinees eet ik patat.

Wat zijn je angsten?

Angsten heb ik niet. Wel maak ik me zorgen over de verpaupering van Nederland. Het vervagen van normen en waarden. Vroeger kreeg je bij een ruzie een klap voor je kop en had je een blauw oog. Nu steken ze een mes tussen je ribben en moet je op straat geopereerd worden om in leven te blijven.

Wat vind je stom?

Reclame tussen de film. Verschrikkelijk irritant.

Wat heb je geleerd van je moeder?

Ik heb de goedheid van mijn moeder in mijn genen. Help eerst maar een ander en kijk dan pas naar jezelf, zei ze altijd.

Waar kijk je naar op
televisie?

Ik zoek graag de programma's op waarin mensen geholpen worden. Bij Spoorloos en Love is in the air zit ik met een brok in mijn keel.

Wat zou je aan jezelf willen veranderen?

Niets. Ik rook niet en ik drink niet. Het is prima zo.

Wie heb je voor het laatst
gebeld?

Ik bel vrijwel nooit iemand. Heb altijd het idee dat ik dan iemand lastigval. Wel word ik regelmatig gebeld. Mijn zoons bellen vrijwel iedere dag. Nemen we de dag even door. Ze werken ook bij HAK, dus al snel gaat het daar over.

Wat is je favoriete quote?

Blijven lachen. Dat past ook in mijn karakter.

Wil je nog iets toevoegen?

Ja. Blijf van de hulpverleners af. Ik erger me verschrikkelijk aan het feit dat agenten of ambulancepersoneel steeds vaker aangevallen of in hun werk belemmerd worden. De mensen die dat doen mogen van mij streng gestraft worden.
Ook iemand opgeven? Mail naar ronald@baruitgeverij.nl