Cheque voor vrouwen in Niger

RIDDERKERK - Het Snuffelpand in Slikkerveer heeft 1500 euro geschonken aan Sahara Sahel Foods. Het geld is bedoeld om meer vrouwen te betrekken bij de productie en verkoop van voedingsmiddelen, die dit ideële bedrijf maakt uit vruchten en zaden uit de Sahara. Uit deze planten, die veel verwerking vereisen, heeft Sahel Foods onder meer bakolie, koekjes en fruitsappen op de lokale markt gebracht. De oprichters van deze sociale onderneming in Niger zijn Joseph en Renate Garvi. Zij hebben hun (primitieve) fabriekje en winkeltje in de stad Zinder, waar ze ook hun producten leveren aan enkele supermarkten. Renate Garvi-Bode is van origine een Ridderkerkse, die 18 jaar geleden na haar studie naar Niger vertrok om arme boeren in het droge land te helpen. Ze begon er met een zaadveredelingsproject. Nu is het oog voor 'vergeten' wilde planten waarvan niemand eet. De Garvi's begonnen vijf jaar geleden met Hanza-vruchten. Met een proces van weken en spoelen kunnen deze bittere woestijnvruchten eetbaar worden gemaakt.
Zaterdag 2 februari is er weer verkoop in het Snuffelpand bij het Dillenburgplein. De winkel met tweedehands goed is open van 10.00 tot 16.00 uur. Verkoop van gebruikte meubels is van 10.00 tot 15.00 uur in de opslag aan de P.C. Hooftstraat (tegenover de Dierenkliniek).