Foto: Anouk van Tetering

Rondleidingen en kunstexpositie bij Huys ten Donck

RIDDERKERK - Na het grootschalige duurzaamheidsproject opent Buitenplaats Het Huys ten Donck (1746) voor het eerst weer haar deuren, voor een kijkje in het verleden en het heden, met als toevoegingen aan het historische authentieke interieur de hedendaagse werken van topfotografe Anouk van Tetering van AnoukArt. De Buitenplaats houdt hiermee in dit winterse seizoen een expositierondleiding met koffie, thee en een kaakje in de weekenden van 1-10 februari 2019. Geïnteresseerden kunnen zich voor de dagelijkse rondleidingen online inschrijven via de website van Het Huys ten Donck www.huystendonck.nl/activiteiten. Kosten zijn 25 euro per persoon inclusief tour van het interieur, meet and greet met AnoukArt, koffie/thee met een kaakje in de Eetkamer en toegang tot het Donckse Bos met wandelbrochure waarin tuinornamenten en bezienswaardigheden met anekdotes beschreven staan. De opbrengsten van de rondleidingen gaan naar het project "Interieurvrijwilligers & Summerschool 2019" voor een collectie-beheerplan de trainingen van vrijwilligers en voor opleidingsdoeleinden van studenten op het gebied van preventieve conservering. Private rondleidingen en een persoonlijke meet and greet met AnoukArt en Het Huys zijn ook mogelijk voor zelf samengestelde groepen van maximaal 15 personen. Deze kunnen apart worden georganiseerd tussen 1-10 februari met korting, voor 20 euro per persoon (minimaal 300 euro per groep per rondleiding).

Het Huys ten Donck (1746), onder de rook van Rotterdam te Ridderkerk, wordt onder experts gezien als top 20 van Nederlands' Rijksmonumenten met haar unieke authentieke interieur. Deze enige nog geheel oorspronkelijke buitenplaats in de regio Rotterdam biedt een oase van rust, ruimte en Rococo te midden van de verstedelijkte omgeving. Naast het Huys is ook het prachtige Donckse Bos een beschermd Natuurmonument als een van de oudste Landschapsparken van ons land. Door de eeuwenlange verbinding met de familie Groeninx van Zoelen (al 400 jaar) is dit pareltje mooi bewaard gebleven en zelfs nog bewoond, waardoor de persoonlijke warme sfeer duidelijk voelbaar is. Generatie op generatie heeft zich ingezet voor de instandhouding van de buitenplaats en sinds 1978 valt het gehele beheer onder ANBI Stichting Het Huys ten Donck. De community die betrokken is bij de buitenplaats breidt zich maandelijks uit. Over de jaren zijn meerdere samenwerkingen ontstaan met leerwerk- en zorginstellingen, vrijwilligers en donateurs waardoor het steeds levendiger wordt op de Buitenplaats. Het recente duurzaamheidsproject werd mogelijk gemaakt door de pilot Verduurzaming Rijksmonument van het Ministerie OCW en Rijksdienst Cultureel Erfgoed, ondersteund door fondsen Stichting Bevordering van Volkskracht, het Job Dura Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Gemeente Ridderkerk en niet te vergeten, de interieur vrijwilligers die voor de bescherming van het kwetsbare interieur zorgdroegen. Met vereende krachten tracht Stichting Het Huys ten Donck de buitenplaats toekomstbestendig en steeds zichtbaarder te maken voor bezoekers.

Tijdens de rondleidingen op 2, 3, 9 en 10 februari krijgt men enerzijds de kans het nationaal en internationaal gerenommeerde Rococo stuc- en houtsnijwerk van dichtbij te bewonderen en de Hollands Glorie geschiedenis te ervaren. Anderzijds krijgt de rondleiding een extra verdieping en vernieuwende blik op de verhalen over het authentieke interieur met de toepassing van de eigentijdse visie van AnoukArt op meerdere objecten.

Anouk Art studeerde af aan de Rietveld Academie waarna zij al snel internationaal bekend werd met haar kunstwerken met fotografie. Haar inspiratie komt voort uit alledaagse objecten die zij in de loop der jaren heeft verzameld en gefotografeerd vanuit een vernieuwende hoek, waardoor deze in een heel ander perspectief worden geplaatst. Eén van de meest gewilde werken zijn haar vintage Chanelflesjes. Nadat AnoukArt door de lades en kastjes van Het Huys ten Donck mocht snuffelen, zijn een aantal van haar werken, welke tijdens de rondleiding te bewonderen zijn, geïnspireerd door het interieur van Het Huys ten Donck. Met AnoukArt krijgen alledaagse objecten en het interieur van Het Huys ten Donck een eigen dimensie.

Een plek voor één van de rondleidingen op Het Huys ten Donck kan gereserveerd worden via online inschrijving op www.huystendonck.nl/activiteiten.  Mensen die geïnteresseerd zijn in de aankoop van specifieke kunstwerken van AnoukArt kunnen ook een afspraak maken voor een private viewing overdag met Anouk op 1-10 februari, zolang de kunstwerken blijven hangen. Meer informatie over Buitenplaats Het Huys ten Donck is te vinden op www.huystendonck.nl. Voor contact met Anouk van Tetering van AnoukArt kan men mailen naar funky@anoukart.com, www.anoukart.com.