Geen 'onomkeerbaar' werk voor Oostmolendijk

RIDDERKERK - De Verenigde Vergadering van waterschap Hollandse Delta heeft ingestemd met een krediet van bijna vijf miljoen voor het opknappen van de Rotterdamseweg in Ridderkerk. Er gaat hiermee voorzien worden in stil asfalt op het gedeelte tussen de A15 en Ringdijk. Daarnaast worden verkeersregelinstallaties vervangen. De plannen voorzien ook in afsluiting van de Oostmolendijk aan de zijde van de Rotterdamseweg, maar daar is het laatste woord nog niet over gesproken.

Petra van Nes-de Man (Waterschapspartij Hollandse Delta) kreeg brede steun met haar motie om "geen onomkeerbare stappen" te nemen voor de procedure voor het verkeersbesluit is afgerond. Heemraad Piet Robijn heeft dit toegezegd, maar als het een langdurig beroepsproces wordt sluit hij niet uit dat er achteraf aanpassingen nodig zijn: "Maar dat is een marginaal financieel risico."
Met de motie is het verkeersbesluit ook op hoger plan gebracht. Bij het waterschap zijn verkeersbesluiten normaliter gemandateerd op afdelingsniveau, maar in dit geval zullen dijkgraaf en heemraden zelf een oordeel vellen en kunnen bezwaarmakers in beroep.
In de Verenigde Vergadering was er bij woordvoerders weinig begrip voor de gang van zaken tot nu toe. "Het stoort ons erg dat de omgeving niet eerder is betrokken. Het moet toch voor de hand liggen dat er in de planvorming met bewoners wordt gesproken. Zulke fouten moeten we niet meer maken" zegt Anne Mollema (Water Natuurlijk). Ook Dorien Kickert (PvdA) vindt dat de aanpak wel klantvriendelijker had gekund. "Het heeft allemaal te maken met goede communicatie."
Heemraad Robijn benadrukt dat er niet eerder met bewoners gesproken kon worden omdat er nog geen geld was voor de tweede fase van de Rotterdamseweg. "Deze plannen zijn al jaren in voorbereiding. Maar als er geen geld is, hebben gesprekken ook niet veel zin. Nu krijgen de bewoners alle gelegenheid om hun zienswijzen kenbaar te maken." De heemraad maakt er ook geen geheim van waar het waterschapsbestuur nu voor staat: "Het is in het algemeen belang dat de Oostmolendijk wordt afgesloten."
Faliekant tegen deze afsluiting is Wim de Jong (SGP): "Wij willen dit absoluut niet. Ik weet uit ervaring wat voor problemen dit heeft gegeven bij de afsluiting van de Damweg."